josopavontuur.reismee.nl

La serena en het reservaat!!!

Hallo hallo iedereen!!

Hier ben ik alweer! Na onze paar dagen rust in San Pedro de atacama hebben we dan toch besloten om nog een beetje verder te reizen. Zondag hebben we nog een beetje genoten van het zonnetje en s'avonds sprongen we op de bus richting La Serena, een stapje (15u!!) dichter bij Santiago. De bus was op en top luxe! Er hingen koptelefoon voor als er een film speelde, we kregen een kussentje (en dit werd onder ons hoofd gelegd!), we werden toegedekt met een dekentje, de stoelen gingen lekker ver achterui, we hadden een benensteuntje, we kregen een doos met koekjes en een drankje, we hebben 3 films gezien (engels ondertiteld)..... Pure luxe! Zeker als je terug denkt aan onze 'bus' avonturen in Bolivia!! Dit leek wel even de hemel voor ons. Sarah was dan ook na drie kwartier al vertrokken en werd pas de volgende ochtend terug wakker. Ik heb mooi twee films bekeken en ben daarna ook in slaap gesukkeld. Het is de eerste keer dat ik zolang en goed geslapen heb op een bus!! 9/10 voor de bussen in Chili.
Toen we aankwamen in La Serena was het mooie zonnetje van de voorbije dagen wel nergens meer te bespeuren, integendeel, het leek even alsof we al terug in Belgie waren!
Rond 11u arriveerden we in La Serena. Het is een grote, nogal westerse stad. Blijkbaar de studentenstad van CHili! Maar daar hebben we eigenlijk nog niet zoveel van gemerkt.
We kwamen terecht in een wederom heel gezellige hostal, met maar liefst 3 reizende Belgische meisjes. Twee meisjes die samen reisden en eentje alleen. Leuk om nog eens je eigen taal te kunnen spreken!! Nadat we onze boel hadden afgezet hebben we een toertje gemaakt in de stad. In de hostal hebben we een keukentje dus gingen we op zoek naar een supermarktje om wat inkopen te doen. En man, in wat voor supermarkt kwamen we hier terecht!! Het leek wel alsof we in de makro liepen! Zooo groot!! Waaaaaaaauw!! Een supermarkt en allemaal lekkere dingen!!!! We waren in ons nopjes en kochten heel wat lekkers! Door hier in Chili te zijn hebben we al een stap gezet naar de westerse wereld. Het doet wel eens deugd, maar het is wel jammer dat hier niet meer zoveel onderscheid is met ons Belgie. We wandelden terug met onze boodschappen en hebben een heerlijke maaltijd klaargemaakt, ale, Sarah heeft een heerlijke maaltijd klaargemaakt. S'avonds niet veel meer uitgestoken en niet te laat in bed want de volgende dag.....gingen we naar een natuurreservaat!!! Ok, dan nu top of the bill!!! Vandaag zijn we dus naar eilandjes in de Pacifisue ocean geweest waar pinguin, tal van vogels en zeeleeuwen en zeehondjes en zo, in het wild leefden!! Echt super de max!! We zaten in zo een klein laagje motorbootje met 4 bankjes waar we telkens met 3 op zaten. Het water spatte in de boot en op ons. Plotseling legde de bestuurder zijn motor stil, hij wees een eindje verder.....Vinnen!!!! DOlfijnen!!!!!!! We zaten midden tussen de dolfijnen!! We gingen hen achterna met het bootje en de bestuurder maakte tjilpende geluidjes, en daar kwamen we tevoorschijn, zeker wel een stuk of 6!! Ze zwommen over de golven en sprongen zelfs door de lucht!! Dit was wederom praaaaaaaachtig!! Fantastiscg gewoon!! En wat een geluk hadden we, want het was al 2 weken geleden dat ze nog dolfijnen gezien hadden. Dit was gewoon onbetaalbaar mooi, zoiets tovert een glimlach op je gezicht. Die beestjes, machtig gewoon!! Dit is een stuk beter dan boudewijnpark dolfinarium!!! We gingen hen een paar keer achterna en ze passeerden echt ons bootje. Super! Vervolgens vaarden we verder naar de eilanden, daar konden we dikke vette luie zeeleeuwen en zeehondjes zien die lagen de bakken in de zon. Of die aan het vechten waren met elkaar. De max die beesten!! Nog een beetje verder zagen we humboldt pinguins, kleine koddige pinguins, niet groter dan 40cm!! Super cool! En pelikanen, die waren er ook! Echt de moeite vandaag!! We hebben dan nog even op een eilandje een beetje rondgewandeld ook. Het strand en de zee zagen er tropisch uit, moooi wit zand met een aansluitend blauwgroene zee. Zoals in de films ahja!! Daarna hebben we nog een heerlijke maaltijd gekregen (voorgerecht, hoofdmaaltijd en dessert!! We betaalden ook wel genoeg!!). En nu zitten we terug in de hostal.
Morgen gaan we verder naar Valparaiso, een stadje aan de zee, op een uurtje van Santiago.

Hoewel ik steeds verder ben van jullie (zowel in tijd als in plaats) kom ik ook steeds terug dichter bij jullie (het nakende vertrek). Ik geniet nog van de mooie laatste dagen, maar verlang ook stiekem om jullie allemaal terug te zien. Chili is een land met een vriendelijke bevolking, maar tevens een rijk/duur land met niet al teveel cultuur vind ik. Het neigt zeer sterk naar het westen en dat is wel jammer. Het mooiste deel van Chili ligt ook in het zuiden (patagonie) en daar hebben we helaas de tijd niet meer voor. Maar ooit kom ik daar wel terug!

Zo, heel veel groetjes en heel veel liefs voor jullie allemaal!!
Ik breng nog eens een laatste verslag vanuit valparaiso of santiago en vanaf dan krijg je al mijn verslagen life!!!!

Een dikke knuf en kus en veel liefs
Pacifique zoute joke

Wostje

Juij!!! Ik heb het als eerste gehaald!!! Wauw klinkt fantastisch bij die beestjes en het witte strand! Nu begin ik echt zin te hebben in een reisje! kwijl, kwijl!!!
Meer Westerse wereld zodat de overgang volgende week geen te grote cultuurshock wordt. Hier zijn er nog steeds prachtige bakstenen en krijsende meeuwen aan een grijze lucht!
Nog 5 daagjes en mijn beste moatje is terug: joepie de poepy! We zullen waarschijnlijk wel een weekje nodig hebben om alle gebeurtenissen van de laatste maand nog es in detail te bespreken en te roddelen natuurlijk? Of een nachtje Gent?
Enfin moatje, geniet nog en dikke fun voor je laatste daagjes en tot binnenkort! Love you!
Dikke knuf
Inge
xxx

Neltje

Hoi Joske

Nu moet ik toch echt likkebaarden hoor! Beestjes das echt wel mijn ding! Dolfijnen en zeehonden en pinguins wat tof om ze van zo dichtbij en echt in de natuur te zien! Wij zagen eens dolfijnen, maar ze waren erg ver en we zaten op een redelijk grote boot, dus dat was niets in vergelijking met jou eiland.
Wie weet als ik op pensioen ben geraak ik misschien ook nog eens in Zuid Amerika??? Ofwel moet ik de lotto winnen, dan moet ik niet zolang wachten!
Ik kreeg gisteren overigens een boos telefoonjes van ons lief mamaatje! Zij en papaatje waren erg verontwaardigd dat ik hen "de oudjes" genoemd had. Het was nochtans niet slecht bedoeld. Het is eerder een samenvatting van ouders + lieve mensen, maar mijn samenvattingen zijn blijkbaar in verkeerde aarde gevallen. Ik zal het dus nooit meer doen, nog eens mijn excuses aan mijn jonghartige mamaatje en papaatje! Bij deze is dit dan ook rechtgezet (hoop ik)?
Dag mijn kleine zus en tot binnenkort in Belgiëland!!!
Geniet zeker nog van de laatste dagen en breng het zonnetje mee als je het daar nog terugvind.

Groetjes van je neltjezus xxx

Wostje

Oh ja Jo,
Probeer je nog es een paar fotootjes te mailen? 'k Ben reuze benieuwd!
Knuf!
xxx

wim

heb ook ooit het geluk mogen ervaren om dolfijnen te observeren aan het wateroppervlak. toen we dichterbij kwamen konden we de beestjes wat scherper zien. het waren mooie witte golven die in de verte oversloegen en ik zonder bril.....
kheb toch eventjes het warme gevoel gehad van een school witte dolfijntjes te zien. :-)

groetjes

Kaat van Koen

ja,hier zit ik dan weer,je verhaal te verslinden terwijl onze jongste spruit in t bad zit....Dit weekend heb ik ook "een spannend weekend "gehad.Op weekend met opa en oma Brugge naar t drielandenpunt.....Onze zenuwen werden weer eens op de proef gesteld...Lukas heeft wel het weekend van zijn leven beleefd.Eerst de vrijdag bij de tantes en de zaterdag gaan zwemmen met tante Lena in haar badpakje...'s mIddags mee met tante Nele en Gevaarlijke Thorben in de auto naar oma en opa Knokke.En top of the bill,joyce was er ook.Gelukkig,want hij is bang van Thorben..."hij staat overal achter mij,zo plotseling..."zegt Lukas.We zijn net terug van de huidspecialiste want hij had een parelwratje op zijn schouder. Nu niet meer dus,nu heeft hij een gaatje met een pleister op.Spannend...Voor de rest weet ik eigenlijk niks zinnigs te vertellen,als je bovenstaande al zinnig kan noemen.Het is vlug aan het inkorten hé.Heb ik je al verteld dat de dochter van een vriendin voor een jaar naar Honduras is om aldaar een scoutsgroep op te richten.Ze heeft ook zo'n site gemaakt als jij. Maar er staat al een paar dagen niks op en per gsm is ze ook niet te bereiken. Haar moeder heeft het er wel lastig mee. Honduras is nu ook niet echt veilig.Kan best zijn dat ik je dit al verteld heb,ik wordt ook een beetje ouder hé.Vergeef het mij.Ik ga nu stoppen want ik heb beloofd om "klakkaarts" klaar te maken. Breng een souvenierke mee hé.(grapje)
liefs

koen van kaat

Ik ben toch wel heel jaloers als ik al je verhalen lees en je foto's bekijk. 'k Wil niet klagen maar ik zit alweer achter mijn computer om verder te werken thuis aan mijn eigen dossiers na een ganse dag bureau terwijl mijn vrouw naar de yoga is en mijn zus de andere kant van de wereld onveilig maakt. Mijn meeste recente hoogtepunt (geen vuile gedachten) was een uitstapje met mijn schoonouders naar het drielandenpunt zoals je al van Kaat van Koen gehoord hebt. Normaal gezien had ik gisteren naar de kookles gemoeten maar helaas hebben dringende besluiten die vandaag moesten neerliggen roet in het eten gegooid. Tot overmaat van ramp heb ik vandaag van mijn collega op kantoor, die mij overtuigd heeft om mee te gaan naar de kookles, vernomen dat het zeer lekker was. Geniet nog maar zoveel je kunt van je laatste week avontuur ! Iedereen is het er wel altijd over eens dat wij Vlamingen onnozel zijn om ons zoveel zorgen te maken en zo'n stresserend leven te leiden maar jammer genoeg moet je wel meedraaien in die mallemolen. Misschien begin ik ooit nog wel een hotelletje of restaurantje in het zuiden, waar ze meer verstand hebben van leven... Ik vind het in elk geval fantastisch dat je deze schitterende reis hebt mogen beleven en denk dat je er nog veel zal aan terugdenken zodra je meedraait in het 'normale' beroepsleven. Verder ben ik ook zeer benieuwd om mijn 'nieuwe' petekind terug te zien. Ik ga nu nog een beetje verderwerken. Straks komt mijn ex (thans burgemeester van DE HAAN) mij ook nog lastig vallen met een paar dossiers. Veel plezier nog en tot binnenkort.

Je peter-broer-de "rijke" stinkerd-advocaat

Tante Marleen

Dag metteke

Weeral heel aantrekkelijke verhalen en belevenissen....inderdaad om van te kwijlen en stikkejaloers bij te worden ! Ik heb natuurlijk ook wel één en ander meegemaakt in verre oorden....maar zo jong, zo avontuurlijk, zo losbollig (soms toch..) , daar kan ik natuurlijk niet aan tippen.
En als ik dan de commentaren lees van mijn collega in het peter-meterschap broertje Koen, dan moet ik ook even in mijn "pc-pen" kruipen.
Ik ben solidair met je grote broer peter: ik zit ook nog achter mijn bureau vergaderingen voor te bereiden na een ganse dag zwoegen....Maar je moet ons niet beklagen hoor! We zijn fier op zo'n metekind en zeer benieuwd naar hoe ze er zal uitzien (fysisch en psychisch).
Genoeg gezeverd nu, jou eventjes goesting doen krijgen met mijn bezoek van morgen: Clara, Clems en Andy. We zullen zeker aan jou denken.

Veel liefs en een stevige knuffel

Tante Marleen

vinod

Enjoy living the life you live at the moment!
x

iedereen is hier al bezig omtrent het einde van uw reis, het einde van het grote jos-avontuur. maar nu begint het pas, het begin van de drang naar iets nieuw. het begin van het grote avontuur. een nieuwe reis, nieuw grenzen een nieuwe wereld die nu pas voor je moet opengaan. er is nog zoveel moois te ontdekken,.... zoals uw broer zegt moet je eenmaal meedraaien in de europese of westerse MALLEMOLEN. but NO, luister naar uw hart, en leef het leven dat hij u influisterd. zoals vino zegt "Enjoy living the life you live"
groetjes

h

pe

hallo Jo,
Toffe foto's hoor, maar je moe ze daarvoor geen 3 keer doorzenden hoor !
Je filosofies gedoe lijk hier ook al overgeslagen te zijn :mallemolen,dolfijntjes...shit zeg moeten ze ook maar int weekend in een cdwinkel gaan werken en een reisje doen hé...(nie slaon é koen en nele)
Enkele onbelangrijke nieuwtjes
Club en genk op 2de plt. in compt. Cercle 3de !!!
Justine Henin porche gewonnen t.w.v. 150000euro, hoeveel reisjes kan je daar van maken ?
goeie nieuwe cd's van the cult, foo fighters, riverside, amorphis en rammstein (graptje)
Wij ook een avontuurlijk lang weekend geboekt : centerparcs !! subtropisch zwembad, cafeetjes, frietjes precies bolivie é
genoeg gezevert t'is veel te goei weer om binnen te zitten (30°) geniet maar van je laatste week en raak maar weer een beetje gewoon aan onze mallemolen...
Pe Nadia en Ayko

robin

Mijn reactie is rijkelijk laat. Onlangs 'speelden' we met vrienden een spelletje: op welk die lijk je fysiek het meest. Er was quasi unanimiteit dat ik op een zeehond geleek (de walrus haalde het met slechts 1 stem dus verre na niet). Heb je mij gezien tussen mijn broertjes en zusjes?

Nu ernstig: met elk nieuw verslag (en zeker ook met de foto's) ontdek ik een vrij nieuwe emotie in mijzelf: jaloersheid. Tjonge, jonge.

Santiago: ik zat in Leuven ooit op kot met een Chileen die uit Santiago kwam. Hij beschreef het met romantiek en nostalgie en had het over bergen binnen oogbereik ... Klopt het of overdreef hij? Ik ben benieuwd.

Moeke

Hallo Joke! Joepie nog vier keer slapen en ons Joke is terug in ons midden!Een beetje nieuw van binnen en van buiten? Het was weer reuze mooi, de foto's en je verhaal! We hopen op nog veel meer verhalen life dan want hoe jij dat kan vertellen!!! Morgen moet ik dus aan de delhaise staan voor de voedselbank, heb ik al verteld denk ik ! Ja die oudjes he die vallen in herhaling! Sorry nelleke als je dit moest lezen ,t'is ook niet kwaad bedoeld! Verder niet veel nieuws, Peter, Nadia en Ayko zij geweest, gezellig babbeltje met een paradiso, en neen joke voor mij geen porto maar een sangria! Oh ja ben bij Marie- Therese geweest, was heel blij met je kaartje, ook Roos heeft speciaal gebeld , ze vond het heel tof! Oei ik zal moeten gaan slapen want pa is al twintig minuten naar boven ! Heel veel liefs voor alle twee en hou het vvvvveilig samen tot het einde van de reis! Dikke knuffels moe xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx