josopavontuur.reismee.nl

Machu Picchuuuuuuuuu!

Hallo iedereentjes!

Hier het langverwachte verslag over ons bezoek aan het wereldwonder MACHU PICCHU!
Gisteren stonden we weer veel te vroeg op want we moesten dringend naar het station om een ticketje te boeken als we de komende dagen nog wilden vertrekken. Die avond vertrekken was ons streefdoel, maar dat leek een illusie als je de plaatselijke bevolking hoorde. Enfin ja, met veel moed en gekruiste vingers daarheen. Het was zeer druk in het station, ahja, iedereen wil daarheen he! De dame deed heel erg haar best voor ons. Eerst was het pas mogelijk om vrijdagochtend te vertrekken en zondag terug te keren.... Dat was dus een gigantisch tijdverlies. Maar na enkele telefoontjes lukte het haar toch om ons die avond een rit aan te bieden, met terugkomst op vrijdagnamiddag. Dit koste echter een 33 dollar duurder (80 in totaal)... Mij ging het eerlijk gezegd niet aan. Voor die ene keer dat ik naar Machu Picchu ging mocht het wel eens iets kosten, en liever geld dan tijd. Zo gezegd zo gedaan, Sarah ging akkoord. Jipie, de tickets waren in ons bezit! So far so good! We ruimden ons boeltje op in de hostel, zetten onze rugzakken in bewaring en trokken nog es stad Cusco in. Of moet ik zeggen. de winkeltjes...
Een paar uur later namen we een taxi naar het busstation, want we hadden dan wel een rit voor die avond, maar we vertrokken niet uit Cusco en moesten nog even 2u met de bus. De heilige vallei in. De heilige vallei omvat een 4/5 tal dorpjes waar telkens incaruines te bezichtigen zijn. Aguas Calientes is de laatste en leid naar Machu Picchu, daar zou de trein ons naartoe brengen. We zijn er weer in geslaagd omeen busje te nemen waar enkel peruvianen op zaten, maar kom, t'was dan welweer goedkoop.
Terwijl we stonden tewachten kwam een oud verrimpeld vrouwtje aan mijn mouw trekken. Ze kwam bedelen.Ik schudde van nee, maar ze kwam nog enkele keren terug. Ik had het hier wel moeilijk mee. Ik had erg veel medelijden met het vrouwtje. Haar handen en voeten waren zwart van de vuilte, en ze zag erzeer arm en onverzorgd uit. Enerzijds voelde ik me schuldig omdat ik haar niets gaf, anderzijds wist ik dat 1 sol (0.25Cent) of meer haar nietuit haar ellendezou helpen. Een pensioengerechtigde leeftijd bestaat hier niet, zelfs hetwoord pensioen kennenze hier niet.Confronterend en hard.
De busrit was adembenemend mooi, maar hobbelig, en eigenlijk wel een beetje lang. Sarah zat al een beetje met de poepers dat we de trein niet zouden halen. Maar we hadden tijd zat.
Ruim een uur op voorhand arriveerden we in Ollantaytambo, het dorpje waar de trein op ons wachtte. Daar leerden we ook 2 chilenen en een fransman kennen. Zij namen spontaan de rugzakken van ons over en droegen die tot in onze kamer in Aguas Calientes. Jaja, t'zijn precies gentlemens daar in Chili! Dat beloofd!
Vriendelijke gasten, en ze spraken engels! Wat een verademing om eens te kunnen communiceren! In ons hostel (dat we op voorhand hadden geboekt) was geen plaats meer voor hen, dus ze zochten en vonden elders een kañer. De rit op de stoomtrein duurde een kleine 2 uur. Toen deze omstreeks 10u ariveerde in Aguas Calientes was het een echte stormloop. Er stond een hele rij mensen van hostels met bordjes waar namen opstonden. En ja hoor, Sarah haar naam stond er ook ergens tussen.
We gingen nog snel iets gaan eten met de chilenen want het was ondertussen alweer een kleine 8 uur geleden dat we nog iets hadden genuttigd! Voreerst hadden we beslist om met zn allen vroeg op te staan en naar boven te wandelen. Avontuuuur!! Maar plotseling begon dit te veranderen, en dat vond ik niet zo leuk. Ik wou echt graag wandelen, we zaten al zo vaak op de bus. Maar ja, wat doe je als iedereen zwart zegt en jij bent de enige die wit verkondigt...? Plooien he. Uiteindelijk hadden we ook niet veel keus want blijkbaar moest je een ticket kopen op voorhand, en het bureau ging maar om 5u open, en als we dan nog moesten vertrekken dan zouden we de zonsopgang missen. Tja, met de bus dan maar zeker.....

Vroeg uit de veren dus (kwart voor vijf!)voor een ticketje van nog eens 15 euro (lang leve die laatste studentenkaart!!) en een busrit van een klein halfuurtje. Spanneeeeeeeeeeend!!!!

Het werd stilaan licht, maar er was nog geen zon te zien. We arriveerden Machu Picchu, uitstappen, ticketcontrole en plotseling was het daar, dook het op uit het niets: de eeuwenoude verborgen stad van de inca's, een wereldwonder, een lust voor het oog, een stad tussen de wolken: Machu Picchu!
Mijn adem stokte even, dit was fantastisch, dit was ontroerend, dit was....Waauuuw!!
Helaas trakteerden de Incageesten ons op een lekkere indiaanse douche van ongeveer anderhalf uur..... Geen zon te zien dus, maar wel massas mysterieuze wolken die elk om beurt de stad verstopten en weer te voorschijn lieten komen.
Deze jongedame, helaas iets te positive minded, had geen jas of regenponcho mee, want het zou toch wel niet gaan regenen!!! Mja....niet dus he. Gelukkig hield mijn dikke wollen trui heel wat regen tegen, maar ik kreeg het al snel koud. Maar wie trekt zich daar iets van aan als ie op Machu Picchu zit??? Doorbijten dus, het zou wel stoppen met regenen.
Het was prachtig, ook al ontbrak de zon, deze plaats was magie. We trokken door de 200 fotos!!
We liepen boven de stad, in de stad, rond de stad,.... En we beklommen de bergen erachter. Je weet wel, als je een foto van Machu Picchu bekijkt, dan zie je daar een grote berg achter (WaynaPicchu), en ook een kleintje (huchuypicchu). We hebben die beiden beklommen!! Gekkenwerk!! Een uur lang mega stijl stijgen langs een smal paadje. Klimmen en klauteren op handen en voeten, langs kabels en touwen. Geflipt! Maar wat een adrenaline ( en ademtekort!!)!
Helemaal boven op de top zagen we eerst alleen maar mist en wolken. Maar wie geduld heeft wordt beloond, en ja hoor, af en toe kregen we de kans om Machu Picchu te zien, en snel vast te leggen op foto!! Want ja, de wolken zijn snel en genadeloos he. Prachtig prachtig prachtig! Wat een natuur!! En daarna de afdaling, wederom compleet zot! Hoe die Inca's dat deden, ik weet het niet, volgens mij waren dat aapjes ofzo. En alsof dat nog niet genoeg was hebben we dan ook nog eens die kleine berg beklommen, maar daar was niemand buiten ons. Creepy hoog! Enfin, al bij al hebben we daar een 7tal uur doorgebracht. Na nogmaals alles 10 keer te fotograferen gingen we terug. Deze keer wel te voet! Man man man, die natuur. T'was gelijk gorilla's in de mist! Ik wou dat ik al enkele fotos kon tonen, maar het lukt me hier niet. Ik doe mijn best om dat morgen in Cusco te regelen. Dat ik jullie een beetje kan laten meesnoepen!
Volgend jaar wordt een bezoek nog duurder (150 dollar ingang, en dan nog es een trein van rond de 80 dollar) want Machu Picchu is nu officieel benoemd tot 1 van de 7 wereldwonderen he... Dus ja, waarom niet nog meer geld uit slaan??
De wandeling terug was vermoeiend maar mooi. Ik denk dat ik wel een 500tal trappen gedaan heb vandaag!! En geen kleintjes! Wat hebben die Inca's toch met trappen??
Rond een uur of 5 kwamen we al strompelend terug in Aguas Calientes. Ik hunker naar mijn bed, mijn lichaam hunkert naar rust. Wat een inspanningen weer! Maar het was het echt waard.
Ontroerend mooi!

Zo lieve mensen, tot zover mijn Machu Picchu avontuur, 1 van de hoogtepunten van mijn reis.
Ik ga mij een douchke pakken want oh jee wat ben ik vuil en bezweet! Mijn pull is trouwens nog mooi gedroogd, mijn stoere cowboyhoed daarentegen is slachtoffer geworden van de regen. Hij is al zijn stevigheid en vormkwijt en lijkt nu meer op een slappe safarihoed. Snif, hopelijk hersteld hij gauw. Morgen gaan we nog eens een bezoekje brengen aan de warmwaterbronnen en keren dan terug naar Cusco. Daar vertrekkenwe s'avonds naar Puno, gelegen aan het titicacameer,de laatste halte voor Bolivia! Hopelijk tot morgen voor fotos!!

Heel veel liefs!!
Dikke kus en knuf
Slappe cowboyhoed Joke

Ps: oh ja, we hebben daar ook lama's gezien in Machu Picchu! De max he die beesten, da loopt daar gewoon rond. En we hebben er ook hollanders gezien! Loopt er ook gewoon los. Hihihihi!

Nele en co

Hoi Joske

Ik heb de regels overtreden! Toen ik "Machu Picchu" zag staan kon ik echt niet wachten tot deze middag om tijdens mijn pauze je verslag te lezen. Ik krijg er WERKELIJK kiekevlees van! Jij gelukzak! Wat zou ik daar graag bij geweest zijn!!! Het klinkt echt machtig! Hopelijk geraak ik daar ooit ook eens, wie weet. Wel duur hé zeg, daar verschiet ik wel van. En het zal de rijken wel ten goede komen! Het is inderdaad niet leuk hé om al die armoede te zien! Vooral als het kinderen waren (in de landen waar wij al gingen) had ik het daar erg moeilijk mee. Ik stopte hen dan toch iets in hun handen met het idee dat ze dan toch die dag eens iets konden kopen. Je moet alleen opletten dat niemand het ziet want anders staan ze daar opeens allemaal!
Ik heb deze namiddag SPORTDAG op het werk. Natuurlijk niets vergeleken met jou ervaringen, maar toch eens een leuke verademing. We gaan gaan bowlen. Sportief hé! En daarna is het barbeque en gaan we lekker smullen. Allé, kga der eens aan beginnen zodat ik toch nog iets van werk verricht heb vandaag!

Bye Bye en hopelijk komen die foto 's gauw tevoorschijn!

Dikke knuffel van je "liefste" zus xxx

pa

Joke,
Alweer een spannend verhaal van nog een veel spannender belevenis. Moet machtig zijn die aanblik daar. Papa Alain is ons iedere keer voor, geloof ik, als het is om uw laatste berichten te lezen. Ook weer zo .. deze morgen. Of dat we jullie volgen !!! Elke bel van Sarah haar GSM wordt door Alain stande pede doorgemaild naar ons. Jullie ontsnappen dus niet uit onze ouderlijke controle. Je moet daarvoor zo ver van huis gaan en nog onder (bezorgde) controle staan he! 't Is maar dat we jullie geen dag uit het oog verliezen. Prettig toch, dat wederzijdse contact ook op grote afstand. Alain wist te vertellen dat jullie deze avond (vrijdag bij ons) waarschijnlijk rond 17 uur nog eens telefonisch contact met ons zouden opnemen. Geen paniek moest je niet binnen geraken. Deze namiddag zijn we immers - met de vrienden van Nadine (Duitsland) - op fietsbezoek in de haven van Zeebrugge. Ook hier zijn er nog belangrijke dingen die een bezoek over waard zijn. Wanneer we van deze fietstocht terug zijn, blijft nu nog een vraagteken ... dus ... telefoon ????? Overigens hier bij ons (thuisfront) grote drukte ivm de familiebijeenkomst (jaarmis) en het evenement rond de Vrienden van de Filippijnen. We weten alweer wat gedaan.
Ma maakt vorderingen (alhoewel dat ze ook al eens iets verliest en dan helemaal opnieuw moet beginnen) met de computer ... t' wordt steeds gevaarlijker voor ons om in de hoek geduwd te worden !!! We staan wel ons mannetje !! (vrouwtje ... is nog erger). Geniet verder, vul mekaar goed aan, zoals je blijkbaar bezig bent, en blijf op uw hoede.
Groeten, ma en pa. 'k Moet nog aanvullen van ma .. met veel dikke knuffels.

Wostje

Dag Lieve moatje,
Eindelijk terug een pc gevonden, maar met een tijdslimiet. 'k Heb je nog een mailtje gestuurd. Reuzebedankt voor mijn verjaardagskadootjes, betekent heel veel voor me en heeft me een stuk terug gelukkig gemaakt! Geniet en leer uit je positieve en negatieve ervaringen. Doe ik van hieruit door je sterke verhalen ook. Bedankt dat je mijn beste vriendin bent! 'k Ben super fier op je!
Dikke knuf en kus!

nadia & ayko

wat moet je daar op zeggen "k heb de zon zien zakken in de zee" t'moet daar prachig zijn voelde zowaar de regen ende ....jaloezie als ik je verhaal las lieve groeten en dikke smokken

pe

'k Begin zowaar spijt te krijgen van Peking... Moet prachtig zicht geweest zijn daar in de bergen (gaan wij wel naar oostenrijk gaan)
Als je zo doorgaat, word je nog een echt stappertje ! (moek je al inschrijvenvoor canadezen in nov. ?)
Moet nu stoppen, want vertrekken straks naar festival in harelbeke, en de zon schijnt zowaar...
nog enkele nutteloze thuisweetjes :
club als enige europees gewonnen ( 0-1)
grootste containerschip ter wereld in zeebr. (zal hem gelukkig niet zien, want moet niet werken!)
Mega mindy nr. 1 in top 50...
Wounded zou bezig zijn met nieuwe cd...
Allé salute en de groeten daar,en... blijven stappen é

Truike

Hey zusie

Heb weer met volle teugen genoten van je verhaal hoor, mam mam of vrouw vrouw hihi is da daar een mooie streek zeg, wou echt dat ik erbij was en mee kon genieten, doe ik nu ook maar is toch anders hé.
Je zal een ervaring rijker zijn waar velen van ons maar kunnen van dromen, maar ik gun het je ten volste hoor, ben blij dat je doorgezet hebt en zo je droom werkelijkheid laten worden hebt.
En ja die armoede, zou met ook zwaar liggen denk ik, maar brengt een mens wel nog eens tot het besef dat ons leventje hoe saai soms ook nog niet van het slechtste is hé zusie.
Zo ik ga stilletjesaan afsluiten nu moet nog de dagelijkse sleur ondergaan van boodschappen doen enzo ;-) en vanavond heeft Joyce logé'tje dus alles moet in orde zijn hé hihi.

Zusjelief een hele dikke warme knuffel van ons twee'tjes, we zijn in ons gedachten constant bij je.
xxxxxxxxxxxxx

koen en kaat en co

lieveke,je zult het niet geloven,maar straks komt je grote dikke broere ook iets schrijven,in afwachting moet je het eventjes met mij stellen.Mooie foto's,toch wel indrukwekkender dan de loopgraven in Diksmuide...Vanmorgen eventjes in Brugge geweest.Amaj,momenteel worden we weer overspoeld van de toeristen.Je broere werd er als het ware agressief van.We zijn ons moreel aan het voorbereiden om morgen met pa en ma en nog een deel van de familie te gaan fietsen voor de filipijntjes.Pieter is gestart in Brugge voor onderwijzer.(ik denk dat hij vanonder wijzer is....)Hij heeft nog altijd verkering met Delpine,en WIm heeft een surfkamp in Spanje achter de rug.Hij is nu op zoek naar een tweedehands golfssurfplank.Dus als je daar ééntje ziet,steek hem maar in je rugzak hé.Ook hij heeft al een vriendin.Zodoende loopt er hier nu meer dan één vrouw in huis,en wordt mijn rust gestoord door kirrende wijven....Probeer maar eens je krant te lezen.....Onze Alexander is t school heel ongelukkig gestart. hij had vakantietaken van wiskunde en Chemie. Hij heeft ze alle twee teruggekregen om te hermaken,gezien de slordigheid en zo...Hij heeft van er al een toets over gekregen en kan nu eindelijk gerust ademen.Lukas zit nog steeds in zijn pré puberale fase,maar kan ons toch wel aan het lachen maken. En hier komt broere :

Kan er niet mee lachten hé, 'dikke broere'. Heb na afgrijselijke week werken eindelijk eens tijd om iets te schrijven. In het koppeke gaat het wel iets minder vermits we gisterenavond met de bureau zijn gaan eten (en drinken ...) Waren pas om drie uur thuis (naar het schijnt). Aangezien ik jou toch ook wel wat mis zijn we deze morgen andere kiekens gaan kopen, op de markt. 't Zijn kiekens met sokken aan, best wel grappig om te zien. Kaat houdt al haar hart vast want ik heb een koppel gekocht en schijnt dat een haan kraait. Hoewel ze eerder schrik heeft van pluimvee heeft ze al aangekondigd dat ze de haan eigenhandig de nek zal omdraaien als hij 's morgens te veel lawaai maakt. Je ziet dat ons leventje hier heel wat saaier is dan jouw spannende avonturen op reis. Ga vanavond met de papa van een vriendje van Lukas zowaar naar Cercle gaan kijken. Zal proberen mijn hoofd een beetje te sparen en verstandig te blijven. Veel plezier nog ginder ver en gebruik ook maar je verstand. Groetjes van je petje. xxx

Krikke

Helaba Joke, ik volg je reis al vanaf het begin maar ik heb nog niet echt de kans gehad te reageren. Ten eerste omwille van mijn verhuis en het vele werk dat daarbij te pas is gekomen en nog altijd moet komen, maar vooral omdat mijn PC, nadat ik hem opnieuw had geïnstalleerd verleden week zondag, bij het opstarten ontploft is. Nu ja, je moet dat niet te grootschalig zien hoor. Een klein knalletje en daarna een geur van verbranding. Waarschijnlijk de voeding. Breek me nu alsjeblieft niet de bek open over de kwaliteit van Apple en PC... Mijn ouders hebben dat reeds gedaan :p
Ik zit nu op mijn werk, mijn handen verplaatsen zich constant tussen mijn broodje en het toetsenbord. Ik heb hier slechts een half uur om de klus te klaren("internet - gebruik tijdens de werkuren en niet voor werkdoeleinden bedoeld wordt hier niet geapprecieerd").
Ik was reeds jaloers op jouw reis voor je vertrok, je reisverslagen en foto's maken het er zeker niet beter op. Ik kijk al uit naar het volgende deel. Geniet er alleszins nog van en hopelijk kan ik je later in de week nog een berichtje achterlaten, wanneer mijn nieuwe PC PC PC PC klaar zal zijn.
Ciao ciao.

big sis

Hoi Joske,

Heb je avontuur ondertussen gelezen. Kom woorden te kort om hierop te reageren. De rillingen liepen over mijn rug. Gewoon crimineel...Wat hebben we toch nog maar weinig gezien van al het moois in de wereld. En zullen we er heel veel nooit van te zien krijgen. Gelukkig wil jij er een stukje met ons van delen!! Ik heb ervan genoten!! Mercikes!! Neem het maar allemaal in je op zodat je er eeuwig van kan blijven genieten!!!! Wat ben je toch een gelukzakje hé. Maar we gunnen het jou voor 200% ;-)
Ik wacht al weer op het volgend 'kwijl-moment'! Hasta la proxima!!! Liefs xxx en die warmwaterbronnen...zaaaaaalig