josopavontuur.reismee.nl

Oprechte vriendelijkheid en Hua Hin

Hallo iedereen!

Ondertussen zit ik al twee plaatsen verder dan het vorige verslag, stel je voor!
Toen ik gisteren wakker werd om kwart voor tien, kwam ik tot de constatatie dat mijn gsm dus niet was afgelopen... Daar ging mijn planning! Gelukt had ik gisteren al gepakt zodat ik binnen de drie kwartier op een tuktuk richting busstation zat. Toen de man echter hoorde dat ik naar Hua Hin ging veranderde hij plotseling van route en zette me af bij een minibus. Vastberaden om het deze keer als een echte trotter aan te pakken schudde ik heftig van nee tegen het dametje en zei nog eens dat ik naar het busstation wou. No problem, i bring you. En daar gingen we weer. Enkele minuten later kwam ik echter te weten dat de bus naar Hua Hin stopte in ratchaburi, waar je een bus moest nemen naar petchaburi waar je dan nog es een bus kon nemen naar Hua hin. De eerste bus deed er al 2u over.... Pfffff andere mogelijkheden? Via Bangkok en daar overstappen op een bus naar Hua Hin. Pfffffff again want die vreselijke metropool wil ik ten stelligste vermijden. Ik verwijt hem nog steeds het slechte begin van mijn vakantie, hadden ze daar niet zo met mij rondgereden en had ik meteen kunnen doen wat ik had gepland dan had dit ook een ander gevoel opgeleverd.
Nee, bangkok was geen optie. Het zou me trouwens minstens evenveel kosten als de trip met het minibusje, die dan nog wel rechtstreeks ging..... Nog voor ik de kans had om na te denken over wat ik zou doen werd ik aangesproken door een vrouwtje. Waar ik heen wou, vroeg ze. I need mini bus to hua hin mompelde ik. Haar gezicht fleurde op: ~yes yes i know mini bus, come withe me, only 30 bath.~Ok dan maar, ze bracht me naar een wel zeer smalle fietstuktuk. En eenmaal mijn rugzak erin zat was er nog amper plaatsover voor mij! Zoals ik gevreesd had bracht ze me naar hetzelfde madameke als daarnet.... Hmmmm, schaamtelijk zoals mijn gasten het zouden zeggen. Ik besloot om waardig te arriveren en begon meteen te lachen en te zwaaien zodra ze me in het oog kreeg. Ze lachtte terug, en waarschijnlijk nog eens extra in haar vuistje.Dit was gewoon de beste oplossing, ik zou er het snelst zijn en het zou me zeker niet meer kosten dan met het openbaar vervoer. Ik bedankt het tuktuk madameke en betaalde haar. Ze bleef een beetje onwennig staan schuifelen... tot ze van de busmadam enkele bonnen kregen, maaltijdcheques zou ik zeggen, maar ik vermoed dat dit hier niet bestaat. Hoe dan ook, ik werd hier niet zomaar naartoe gebracht, ieder zijn brood, circle of life zeker?
Een uurtje later zat ik in het busje. Ik wachtte tot de andere toeristen zouden instappen, maar het bleef bij vier locals en mijzelf. Zoals gewoonlijk bleef ik op mn hoede. Na anderhalf uur stopten we bij een benzinestation. Een man uit mijn busje deed teken dat we moetsen uitstappen. Ik volgde en hij leidde me naar een plaats waar een heleboel mensen stonden te wachten. Het werd me al snel duidelijk wat de bedoeling was. Terwijl de busjes een korte opknapbeurt kregen (tanken, water bij vullen,...) konden de inzittenden even iets kopen of naar toilet gaan. Als het busje klaar was kwam hij ons terug oppikken en reden we verder. Goed systeem! Ik vroeg aan de man hoelang het nog rijden was, een uurtje antwoorde hij.

Toen we eindelijk in Hua Hin arriveerden vroeg hij me waar ik heen moest. Ik maakte hem duidleijk dat het mijn bedoeling was om door te reizen naar Chumphon. Hij wisselde even enkele woorden met de chauffeur en even later werden we afgezet. Hij deed teken dat ik moest gaan zitten op het bankje. Ik begreep het niet goed, hier was in de verste verte geen busstation te zien. We stonden aan de kant van een drukke baan. Ik vroeg hem ernaar. Hij antwoorde dat zijn vriend ons zou komen ophalen en mij zou afzetten aan het busstation. Hmmm.... wat moest ik daarvan denken? Hij was wel al de hele rit heel erg behulpzaam geweest, dat wel, maar toch... Ik nam hem eens goed op... hij zag er wel ok uit, niet bepaald het type die me zou verkrachten of ontvoeren of vermoorden. Met enig blijvend argwaan besloot ik hem te vertrouwen. Wat kon ik ook doen, weglopen??
Hij vroeg of ik alleen reisde en of ik niet bang was. Ik bevestigde het eerste en antwoorde op het tweede dat ik veronderstel dat de mensen hier wel betrouwbaar zijn, moest ik dan bang zijn? Hij lachte en zei: no no no!!
Enkele minuten later arriveerde zijn vriend met een behoorlijk deftige pick up. Hij zag er nog meer ok uit. HIj was van middelbare leeftijd, droeg een hemd en een brilletje. Op zijn achterbank lagen cursussen en in het midden zat een kindje. Hij keek eerst eventjes raar op, maar na enkele woorden te wisselen met zijn vriend lachte hij vriendelijk en hielp me met mijn bagage. We vertrokken.
Hua Hin is een drukke stad. Onderweg zag ik heel wat blanke toeristen en dat stelde me om de een of andere reden op mijn gemak.De chauffeur vroeg hoe ik heette en liet zijn zoontje me groeten (handpalmen tegen elkaar en het hoogd buigen). Zoals de meeste kinderen rond de 6 jaar stribbelde hij even tegen en deed toen heel kort en verlegen wat zijn papa zei. Ik lachte en groette vriendelijk terug. Dit was wel ok!
Toen we even later arriveerden in het busstation werd ik meteen door beide heren begeleid naar het loket. De volgende bus naar CHumphon bleek echter pas binnen 4.5u! Ik zuchtte, dat was veel te lang! Tegen dat ik er zo aankomen was het 11u en dan moest ik nog op zoek naar een hostel! Geen optie dus. Ik besloot om te overnachten in Hua hin en smorgens de eerste bus te nemen. De man van in de bus stelde voor om bij hem thuis te overnachten. Ook al was ik best overtuigd van zijn eerlijkheid en goedheid, toch sloeg ik het vriendelijk af. Ik zou wel een hostel zoeken. Meteen stelden ze voor om mij erheen te brengen. Ongelofelijk!! Ik bedankte en kroop terug in de auto. Ik toonde in mijn boek welk hostel ik graag wou en enkele seconden later hing hij al aan de telefoon om te checken wat de prijzen waren. Ik wist mezelf geen houding te geven, hoe moest ik deze mensen in godsnaam gaan bedanken??
Onderweg gaven ze me nog enkele tips over de stad zelf en zetten me uiteindeiljk af aan de deur van het pattana guesthouse. Ik stapte uit en vroeg of ik hem wat geld kon geven, maar dat wou hij niet. Ik haalde mijn mooiste glimlach boven en bedankte hen wel 10 keer! Vervolgens zwaaide ik hen uit en liep naar het guesthouse. Ik had een krop in mijn keel, was ontroerd door zoveel oprechte vriendelijkheid. Hoeveel mensen bij ons zouden dit doen? Een backpacker vanop de bus meenemen naar de auto en rondrijden tot hij terecht is? Zou jij het doen? Would you even care....? Mja..... Een mooie ervaring. Ik vond het jammer dat ik hen niet meer kon bedanken.

Hua Hin is een grote stad. Overal lopen er toeristen. Er zijn tal van gtuesthouses, restaurantjes, bars, winkeltjes, marktjes, massagesalons,... Toen ik Andrea vertelde over mijn plan om hierheen te komen zei ze dat ze gelezen had dat hier veel oudere mensen liepen. En ze had gelijk. De meeste toeristeren hier waren al van een bepaalde leeftijd. Veel backpackers zag je niet, maar des te meer oudere mannen met thaise meisjes.... Toen ik rondliep in 1 van de vele straatjes vroeg een lachende voorbijganger (toerist), do you know where you are?? Yeah Yeah lachte ik terug. Ik wist me wel te orienteren. Maar toen ik eventjes later al de roze verlichtte bars zag met de bosjes meisjes in korte kleedjes, besefte ik wat hij bedoelde. Ik was terecht gekomen in een soort....mja ~deftig~ red light district. Overal waar ik om me heen keek zag ik massas jonge meisjes die zaten te wachten tot een westerling hen oppikte.... Ah ja, ik heb vorige keer al mijn gal gespuwd over de tien bars in Kanchanaburi, maar dit was nog veel erger. Degutant zelfs. Mijn maag keerde zich en ik probeerde zo snel mogelijk uit deze buurt te raken. Een vloed triestheid ging door me heen. Ik weet dat je er hier niet onderuit kan, maar toch blijf ik het confronterend vinden. Sorry voor iedereen die mensen kent met een thaise vrouw. Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren, zeker niet, maar ik heb er sterk mn bedenkingen bij. En wat ik hier zie.... Ik heb er geen woorden voor, enkel gevoelens, en geen leuke.

Tegen 23u ging ik terug naar mijn hostel. Een groot teakwooden huis. Ik was erin geslaagd om morgenvroeg vervoer te regelen die mij rechtstreeks naar Ko Tao bracht! Gewoon, 1 van de vele maatschappij die een ticket verkopen voor bus en boot ineen. Geen gedoe meer met openbaar vervoer, maar rechtstreeks richting paradijs! Terwijl ik op mijn terrasje nog eventjes mijn indrukken aan het neerpennen was zag ik aan de onderkant van mijn deur het monster van de dag! Inderdaad, een misselijkmakende dikke zwarte spin. Ik hupte zowat van mijn stoel en durfde bijna niet meer bewegen. Mijn ogen volgden elke beweging en ik bad stilletje dat hij niet mijn kamer zou binnenkruipen. Naast het gewone zweet brak mij nu ook nog eens het angstzweet uit!!! Eenmaal hij uit het zicht was stormde ik in mijn kamer en ging als een gek tekeer om mijn muskietennet op te hangen. GEEN SPINNEN IN MIJN BED!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tevreden keek ik naar mijn werk, nam nog een frisse douche en kroop in mijn beschermde slaapplaatsje.

Ondertussen ben ik in Ko Tao. Ik zou zeggen, google maar eens, en wordt lekker jaloers! Hihihihi!! Nog meer nieuws? Jap! Morgen ga ik DUIKEN!!!!! Ik heb meteen de knoop doorgehakt en mij ingeschreven voor een DSD (discovering scuba diving). Spannend he!!! Morgenvroeg fladder ik tussen de vissen! Ale, hopelijk toch, want ik ben soms toch wel een klungel in nieuwe dingen. Ik hoop echt dat goed gaat!!!

Ik sluit maar eens af want hier op het eiland is alles een stuk duurder! Dus zeker internet!!
Maar ik hou jullie graag op de hoogte!! Hopelijk tot binnenkort, als het duiken goed verlopen is! Verslag volgt!!!

Veel liefs
Excited Joke

Reacties

Reacties

Sofie

Joke! Die spin deed me aan ons Laos-anti-spinnenritueel denken, ik had ze niet willen tegenkomen :) Hopelijk valt het duiken goed mee!! XXX Sofie

Schone broere Gino

Hoi schoon zusje, na een zwaar lang weekend met weinig slaap en zeer veel te doen ben ik hier terug. Wauw, wauw en nog eens wauw ( volgende keer gaan we samen - alleen Nele nogwat overtuigen) The Tiger Temple wederom een legende. En nu lekker genieten op inderdaad één van de mooiste paradijzen op aarde schijnt het. Wat die spin betreft moet je niet bang zijn : de grootste spinnen ginds zijn vogelspinsoorten en deze zijn relatief zachtaardig. De kleintjes kunnen al veel erger zijn maar die vind je dan niet terug in drukke steden ! No Panic.
Ik hoop dat je nog veel leuke verhalen op ons afstuurt zo genieten wij allemaal een beetje mee. 'T ja en de negatieve kanten die je ziet van Thailand is een beetje gekend hé de sexmarkt en -cultuur van Thailand is niet van de fraaiste, Jammer genoeg.

Vele jaloerse groeten van Gino - Ja van die Tattoo's wist ik dat hoor dat is zelfs al een eeuwenoude traditie bijna zo oud als van de Polynesiërs die de tattoo's zouden hebben uitgevonden. Alle "monks" zijn getatoëerd - hoe meer tattoes hoe meer ervaring en wijsheid schijnt het. Mijn lichaam staat al goed vol dus ...

pa

Jo.....Jo.....Jo
Had ik het niet vermoed dat je de uitdaging van het onder-water-duiken ook nog zou aangaan. Hopelijk zie je daar heel mooie natuur en sta je nu al terug boven van de natuur rondom u te genieten. Ik verwacht weer een overvloed aan schitterende zonsondergangen en wuivende palmbomen. Ik wacht op het onder-water-verslag. Groetjes, Pa.
Dag Joke lief. Heb juist een babbeltje geslegen met tante Marleen, ze heeft ook al je laatste reisverslag gelezen! Pas op hé Joke bij het duiken, we hebben daar ook een haai zien zwemmen op de computer, we willen je wel heelhuids terug en niet in stukjes! Heel veel plezier daar onder water! Heel veel dikke knuffels van je moeke xxxxxxxxxxxxx

Sameliena

Dag Joketjeuh!
Manmanman, wat een hoog tempo heb jij daar, ik kan je verslagen niet bijhouden! (oke, toegegeven, ik ben een beetje traag) Heb er net een viertal achter de kiezen, weet zo m'n vrije dag te vullen ;)
Leuk dat je een beetje van je eenzaamheid af bent! Wist natuurlijk al langer dat jij geen asociaal geval bent... Gewoon straf dat je daar op je eentje staat, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit op m'n eentje in Nicaragua ging gestaan hebben!
Die oprechte vriendelijkheid, prachtig... Was het hier maar ook zo! (deed gisteren nog eens m'n beklag over de Westerse 'vriendelijkheid')
Ik ben benieuwd naar je duik-ervaring... Binnenkort nieuws zeker?
KHK
Sameliena

big sis

hOi Joske,
Hoor dat je ondertussen de opwarming achter de rug hebt en de 'race' gestart bent! Ik wist wel dat je terug op je pootjes zou terechtkomen ;- )
Zo kennen we je! Probeer het filosoferen nu maar wat uit te stellen en volop te genieten van alles wat je nog te wachten staat want voor je het weet zit je tijd er weeral op! Geniet van je onder-water-avontuur, de natuur, cultuur en de hartverwarmende mensjes!Tot binnenkort! Liefs xx

Tom

Hoi hoi ben je verhalen aan het volgen, spannend en avontuurlijk zeker nu je alleen bent , maar je doet dat goed hé Jenny!
T amusement verder, ben benieuwd hoe het duiken was en vergeet den droad nie hé :-)

groetjes
Tomme XXX

Truikie

Heyla , heb tijd gevonden om ook dit verhaal eerst te lezen zè, we hebben net wel zitten chatten maar ik reageer hier ook nog eens hé ajaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Je nichtje zal jaloers zijn hoor als ze gaat lezen over je duiken, jullie zullen nog eens samen moeten gaan als ze iets groter is.
Kzou zeggen geniet er ten volle van en tot devolgende
vermoordt geen honden devolgende dagen ;-) en haal wat slaap in

dikke kus van je zus xxx

an van Geet

dag joke,

amai, amai, amai, zo fijn om je reisverslagen te lezen wij zijn ook net terug van congé, met de mobilhome belgië rondgereisd. niets in vergelijking met de grote avonturen die jij aan het beleven ben. ik zie je zitten met je rugzakje te wachten op een bus, ik zie je zitten in je duikerspakje, ... chapeau hoe je het doet en aanpakt!!!!
geniet van elk moment!!!!
veel groetjes,
an
X

robin

Wist je dat er ook zeespinnen bestaan? Die zitten samen met whale sharks nogal vaak in Ko Tao ... Doe je sandalen maar mee onder water, kwestie van die beesten een mep te kunnen geven. Have a safe dive! En geniet van het azuurblauwe water (ja, ik heb gegoogled en I ate my heart out).

Wost

Tijgers!!! Wauw! Aaien, mijn eeuwige droom!!! Zalig!!! Super jaloers!!! Ik wil ook!!! Maar damn dat vervoer! En die communicatie. Volgens mij ben jij een fantastische gokker! Of misschien goed in gebarentaal? En lefgozer, zomaar met die mannen mee gaan, zonder in je broek te tuuuuten. Sterk! Of mss toch geen zo’n lefgozer na het spinnenverhaal… ;-) Super dat je in elke reis van die warme locals tegen komt! En het grote vooroordeel over Thailand en de meisjes wordt hierbij dus meer dan bevestigd. Wauw, ik word helemaal enthousiast van je verhalen, de max! Hoe was duiken?
Zeg Joske, eigen badkamer met airco, duiken, privé taxi,… word jij daar een beetje een luxebeestje ;-) lol
Geniet nog van je laatste weekje avontuur!!!
xxx

Neltje

Hey Joske
Ik zit hier maar te wachten op dat duikverhaal en dat komt maar niet. Was je te moe mss? Of je bent toch niet echt een haai tegen gekomen!? Toen ik deze morgen in de douche een harig bruin monster tegen kwam moest ik meteen aan jou denken. Met de harde douchestraal ben ik hem meteen te lijf gegaan en hij verdween in de afvoer en dan maar blijven kijken dat hij er niet terug uitkroop terwijl ik onder de douche stond brrrr
Allé, hopelijk tot gauw!
XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!