josopavontuur.reismee.nl

Hoe het allemaal begon.....

Hallo iedereen!

Hier ben ik dan eindelijk, rechtstreeks vanuit Yogyakarta! 25 uren reizen doorsparteld, hitte doorstaan, bijna omvergereden, der op gelegd, maar vooral genietend en relaxed!

Hoe het allemaal begon...

Vrijdagavond omstreeks 20u begin ik traditionelerwijze met volle goesting aan mijn laatste Belgische maaltijd, zijnde frieten met stoverij op zn mamas! Met een buikje rond en dus een reserve voor de komende drie weken neem ik afscheid van Andy en mama en papa lief. Zwaai zwaai kus kus, hou je goed, doe geen domme dingen, ga niet scheef,.... En we zijn vertrokken. De eerste halte bevindt zich in zwalm. Samen met tante Marleen en Ignace doorkruisen we een prachtig stukje Belgie waarvan ik me afvraag of het nog steeds Belgie is??? En na wat zoeken arriveren we ten huize Nancy! Ik word gastvrij onthaald door haar ouders en tegen 11u maken we ons dan toch maar klaar om in bed te duiken, we moeten er immers al om 4u uit,om tegen half vijf naar Parijs te vertrekken. De eerste paniek ontstaat wanneer ik mijn buiktasje (met het o zo waardevolle paspoort en noodzakelijke vliegticket in) niet terug vindt... Mijn wangen kleuren en voelen zo rood alsof ik al een week in Indonesie geweest was.Maar gelukkig na even zoeken vindt ik het terug, kleurtje weg. De nacht was kort en saai. Ik kon de slaap niet vatten en sven lag te snurken als een loeiende koe (ja het klonk echt zo!). Gelukkig was het snel 4u en kon ik vlotjes uit bed, richting Parijs, al slapend in de auto! Wonder boven wonder worden we net afgezet op de plaats waar we moeten zijn! Juiste terminal, juiste hall! Maar wel veeel te vroeg. Dus wandelen we nog een beetje rond en vergaap ik me aan al die mannen in kostuum (piloten, paras, mariniers,...). Na een tijdje ploffen we ons neer aan een tafeltje. Ik beslis om hier nog snel wat euros af te halen, en daar komt meteen de tweede paniek: geen enkele kaart wil mij geld geven en ik ben klaarblijkelijk de code van mijn visa vergeten :-s Slik! Wat ben ik toch een kluns!! Meteen een sos berichtje naar de mama die voor mij de bank checkt en me geruststeld dat alles wel in orde komt! Wat zou ik toch doen zonder die twee lieverds!

Om 12u stijgt het vlieguig eindelijk op! Ik hoop dat we niet neerstorten en ben anderzijds laaiend enthousiast dat ik aan het venster zit!! Als een klein kind duw ik mijn neus tegen de ruit om alles onder me te kunnen zien! De omgeving van Parijs is veel groener dan ik dacht. Een lappendeken van akkers en weiden spreidt zich onder ons uit. Het is werkelijk bizar hoe recht evenwijdig die allemaal lopen! Alsof ze met een latje werden afgemeten! De vlucht duurt lang, heeeeeeeeeel lang. Ik bekijk twee films, val een paar keer voor onbepaalde tijd in slaap en doe een poging om wat muziek te luisteren diemoeilijk boven het zware geruis van de motoren te horen is. En af en toe druk ik nog eens mijn neus tegen het raam, ook al is het donker buiten. Soms zijn er lichtjes beneden,soms helemaal niets. Ik staar naar de sterren en de maan en dan plots... zie ik een rode schimmige bol niet ver van de maan. Zonder veel nadenken volledig in de ban van wat ik denk dat Mars is stoot ik Nancy wakker en zeg overenthousiast: Nancy nancy, kijk daar, machtig, MARS!!! Daar die rooie bol, daar naast de maan!!! Nancy reageert met een povere, niet overtuigde `mjaaaaa...`. En enkele seconden later valt mijn frank...het is het lampje van het `nonsmoking` symbool die weerkaatst in het venster en door het dubbel glas wat floe wordt. Tja...jammer he ja.... kan iedereen overkomen hoor.

Hoe dan ook, tegen 7u s ochtends komen we eindelijk toe in Taipei. We slenteren het vliegtuig uit en ik ben blij dat we toch deze vlucht al achter de rug hebben. Omstreeks 10u15 vertrekt onze volgende vlucht naar Denpasar Bali. We ploffen ons ergens neer en ik bestel een bananemilkshake die veel te zwaar is. Sven doet er nog een schepje bovenop en besteld EN een vruchtenshake EN een kom noedelsoep, die hij natuurlijk weer bijzonder lekker vindt! Of wacht er zaten toch wat te weinig kruiden in geloof ik. En we zitten, kijken, observeren, staren, luisteren, doen de rare taiwaneese stemmetjes achter, en vooral we wachten. Terwijl we naar de gate wandelen kan ik het niet laten om even gebruik te maken van het gratis internet. Het valt mij tevens te binnen dat ik mijn machinetje van netbanking mee heb en daar mss mee kan ontdekken of ik de juiste code van mijn visa nog weet. De eerste code....is FOUT! Er resten mij nog twee kansen, dus ik ga ervoor en tik mijn laatste mogelijk code in. Als het deze niet is, dan weet ik het echt niet! De code is....CORRECT!!! Woehoeeeeeeeeeeeee! Toch wel een lastje valt van mijn schouders en ik ben klaar voor de volgende 5 uren op de vlieger.

Het gaat gelukkig snel voorbij en ik slaap vooral veel. De vermoeidheid begint nu echt wel te komen. Zondag om 15u15 komen we dan eindelijk toe in Denpasar. Sven maakt gebruik van de amerikaanse vrienden die hij maakte op de vlieger om vervolgens naar voor te glippen in de rij bij `visa on arrival`. We moeten namelijk voor half vijf onze tickets naar Yogyakarta gaan betalen, anders zijn we ze kwijt. Het lukt! En wat lukt nog meer: ik kan geld afhalen met mijn bankkaart! Jipieeeeeeeeeeee!! Het zonnetje lacht ons tegemoet, alsook de mensen. We halen een fris drankje, ploffen ons neer in de schaduw en voor de verandering, wachten we. Onze vlucht heeft vertraging en vertrekt pas om 7u ipv 18u20. De tien minuten op de vlieger blijken toch een uur te zijn en ik zit naast een Aziaat die het ook wel nodig vind om mijn ruimte in te pakken en dus zijn ellebogen tot ongeveer 20 centimeter voorbij MIJN leuning te leggen!! Daarbij horen nog wat denegrerende blikken die mij niet aanstaan. Grrrrrrrrr...!! Ondertussen toont de televisie bloopers met blanke mensen... Om kwart na acht en kwart na zeven plaatselijke tijd is het eindelijk zo ver, we arriveren in Yogyakarta!!!! Het is dan zondag 19u30 plaatselijke tijd, en we vertrokken zaterdagochtend om 4u30... Eindelijk zijn we er!!!

Snel een taxi gevonden, even moeten zoeken en vergelijken voor een hostel omdat degene die we wilden vol zat, en tenslotte neergeploft op bed in een deftige maar ooooo zoooo warme kamer! We beslissen om nog eventjes op stap te gaan en worden zonder we het zelf goed en wel beseffen naar een batikatelier gebracht. Aan de muur hangen allemaal schilderijen die op een speciale stippelmanier en met wax gemaakt werden. Heeeeel mooi! Rudi de gastheer ontvangt ons met open armen, geeft ons thee en verteld ons over het proces om tot dergelijke eindresultaten te komen. We luisteren en kijken vol bewondering terwijl we van ons theetje nippen. Blijkt ook dat de Rudi nederlands kan praten en dat hij een tante Gerda heeft in Holland! Meer nog, Nancy lijkt op tante Gerda en ik lach al tante Gerda!! `Gesellig toch` zegt Rudi. Vermoeid als we zijn laten we ons meeslepen in de gastvrijheid van Rudi. Algauw heeft hij ons een batik verkocht ( Yes, i`m guilty... ma nancy ook!) en is hij bereid om ons overal naar toe te brengen. We veranderen onze planning en beslissen om er morgen meteen in te vliegen en de tempels van Borobudur en Prambanan te gaan bezoeken. Rudi zegt dat hij happy is als wij happy zijn.... We blijven langer dan gedacht in het atelier, maar het is best gezellig en wat is hij vriendelijk!!! Het is half elf als we er weg geraken. Nancy en ik gaan nog snel wat inkopen doen in de supermarkt voor de volgende dag en daarna kruipen we allemaal vers gedoucht maar alweer zwetend in ons bed.

Om tien voor 5 wordt op de deur geklopt. Met wallen tot aan mijn kin kom ik uit bed. We maken ons klaar, smeren wat stuutjes met choco (jajajaja!!!), trekken de deur achter ons dicht en ontdekken vervolgens dat niemand de sleutel heeft... Rudi zegt dat we ons geen zorgen moeten maken, ze hebben wel een dubbeltje. Vervolgens begint hij te onderhandelen over de prijs die we afspraken voor een rit binnen enkele dagen. Ik heb hier helemaaaaaaaaaal geen zin in en we zeggen dat we wel zullen zien. Eerst vandaag. Dus gaan we op baan, in het drukke chaotische verkeer. Als eerste bezoeken we Borobudur. Een gigantische buddistische tempel. Mooi, mooi mooi!!! De souvenirverkopers plakken aan onze kont en we worden soms meer bekeken dan Borobudur. Het is algauw acht uur en de zon schettert al alsof het 12u s middags is. Als we het goed en wel gezien hebben trekken we verder. We stoppen bij een kunstenaar die poppen maakt uit leder. Heel bijzonder en een ongelofelijk werkje. Het lijkt wel kant. Sven is onder de indruk en schaft zich ene aan. Vervolgens gaan we naar een zilveratelier, net als bij het vorige krijgen we ook daar de uitleg over het proces. Intressant en wederom, wat een werk!! Juwelen...jah, daar gaat mijn tweede aankoop, een prachtige zilveren armband...

Rudi stelt nog even voor om naar een atelier te gaan waar ze sarongs verkopen maar we besluiten dat het nu wel goed geweest is en gaan rechtstreeks naar Prambanan. Prambanan is een hindoeistisch tempelcomplex die eigenlijk gebouwd is om te concurreren met Borobudur. Een tijd geleden was er echter een zware aardbevinf waardoor er heel wat vernietigd werd. Enkele tempels stonden dan ook nog in de stellingen. Het is knal op de middag en bijgevolg snikheet! We hebben het al snel gezien en vluchten de schaduw in, waar we genieten van een heerlijk windje en ondertussen ook DE attractie zijn voor de plaatselijke bevolking. Sommigen trekken stiekem fotos, anderen vragen ons met enige verlegenheid of we op de foto willen met hen. Dan ben ik wel geen bekende Vlaming in Belgie, hier ben ik een attractie!!!!!

Vermoeid maar voldaan kruipen we terug in de auto en rijden naar de hostel. Blijkt dat er geen reserve sleutel is en de mensen moeten hemel en aarde bewegen om ons toch binnen te krijgen... Dit gaan we geen tweede keer voor hebben...hoop ik toch...

Even verfrissen en Yogya in. Een drukte en ongelofelijk veel kraampjes (oh i love it)!! We laten ons weer meelokken naar een batikatelier en ontdekken er tot ons groot ongenoegen dat we belazerd zijn door nonkel Rudi!! Die speciale prijsjes zijn helemaaaaaaaal niet speciaal!! Grrrrrrrrr.... We beslissen om het er eens goed in te peperen straks! We zijn dan wel toeristen, maar geen geldmachines! Ondertussen probeert de man ons toch nog iets te verkopen, zijn prijzen gaan ongelofelijk laag! Maar ik beheers me en probeer vriendelijk uit te leggen dat ik er al ene heb en dat ik naar mijn budget moet kijken. Als we wegwandelen blijft hij ons achterna roepen: 20 euro!! Sven zegt dat ik eens 10 moet proberen (we kwamen van 60). Dus ik roep: 10!! En krijg je zeer spontane antwoord `go to hell`! Ik verontwaardigd he ja! En kwaad op de Rudi me al zijn praatjes! We concluderen dat we als een stel Naieve toeristen lekker in de val ziijn gelopen van de locals, maar leren er ook ons lesje uit!!

Zo zo, ondertussen zitten we in de andere travellerswijk en hebben we goed gegeten. Morgen verkennen we Yogyakarta en vragen we ons zot tot we de beste prijs gevonden hebben om overmorgen in Tosari te raken, van waaruit we een vulkaan beklimmen!

Ik Moet het hierbij laten want Sven en Nancy zitten al even op mij te wachten.....

Veeeeeeeeeeeel groetjes aan iedereen!! Merci om mij te volgen en laat gerust een reactie achter he!! Tot binnenkort!!

Veel liefs!!

Er-op-gelegde Joke

Reacties

Reacties

Sofie

Heeey Joke!! Super je weer te lezen, helaas zit ik deze keer niet naast je te skypen :-) Amuseer jullie daar super en laat je er niet te veel opleggen hé!! Vele groeten vanuit België, al is het binnen een paar dagen weer Italië ;-)

Gregory

hehe,
leuk om te lezen :-)
Ben wel jaloers. Moet leuk zijn.
Zo'n beleving in zo'n korte tijd.
Nog een geluk dat je code, op 't laatste moment,gevonden had van je bankkaart. :-p
Amuseer jullie daar goed..
Ik wacht geduldig op 't vervolg.
Ohja, ik wil ook foto's zien é :-)

Groetjes,
Greg xxx

joke

Hey Joke;

Zoals je wel al kan verwachten zijn je verhalen mijn favoriete mailtjes!
Ik ben fan hé ;-) Al moet ik de foto's van vorige reis
nog eens in mijn handen zien te krijgen....
Heb veel plezier, geniet met volle teugen,
wees idd maar op je hoede en maak vooral
leuke "memory - pictures"
Kus toneel-buddy
Joke Dalle

Dominiek & Leah Segaert-Gallego & Magalie

Beste Joke
Met heel veel plezier jouw reisverhalen tot nog toe gelezen. Azië lijkt jou echt te liggen en we hopen - maar daar twijfelen we niet aan - dat je je verhalen eens 'live' bij ons thuis brengt. Zo eens op een avond. Zou echt gezellig zijn. Geniet van de no-stress-please-mentaliteit die overal in Zuidoost-Azië aanwezig is.
Je zult er nog meer mens van worden want we kunnen verdorie nog veel leren van die Aziaten. Nogmaals dank om ons te laten mee genieten van jouw reisavontuur. Het ga je goed. Van harte veel groeten, omhelzingen en zoenen vanwege
Dominiek & Leah Segaert-Gallego & Magalie
Vriendschap voor de Filippijnen
Knokke-Heist

ma

Dag Joke, oef even uitblazen, het missiefeest was weer een succes! Je eerste reisverslag was weer een topper, en een geruststelling! Heb je mijn berichtje ontvangen in verband met je bankkaart? Is alles nu oke? In die korte tijd heb je al heel wat beleefd en .... heel wat ervaring op gedaan! Zo te lezen zijn er heel wat die graag in je plaats zouden willen zijn, hoe jij dat allemaal kunt beschrijven , doet iedereen likkebaarden. Wees waakzaam, laat u niet in de doeken doen, zorg voor mekaar, wees lief voor mekaar..... oei ma is weer bezig! Geniet met volle teugen en laat ons regelmatig mee genieten! Heel veel liefs en een dikke knuf van moe en pa, ook warme groetjes aan je reisgenoten xxxxxxxxxxxxx

Wim

Lijkt me weer erg spannend! Maar door het aanslepende spannende 'go to hell' verhaal, ben ik nu wel weer een kwartier van mijn studeertijd kwijt! Nu nog minder slaap!

groetjes Wim x

Andy

Dag liefje,
Ben blij dat je het daar goed stelt en dat jullie er veilig geraakt zijn. Ik blijf dagelijks de mails checken tot je weer bent, het is alweer een plezier om mee te lezen.
Geniet nog van de reis, dikke kus voor jou en groetjes aan je reisgenoten.
Tot gauw XXX

Inge D

Aaaaaa ier zi da zi.
T was te peizen he dat het al van in het begin spannend ging worden. Een tip: code 1-2-3-4 is makkelijk te onthouden maar ja nadeel is wel dat iedereen deze als eerste uitprobeerd als ze een kaart 'vinden'
zou zeggen veel leute en ambiance, toont dat ge u niet laat doen ,... en ik zorg voor Kevin zijn 'fiets'
dada
uw toekomstige stagementor

Veerle Tack

helaba
vind het zalig om je verhalen te lezen
kreeg een grote stamp toen ik aan het stuk van go to hell zat (was zelf aan het lachen)
groetjes

Wost

Dag moatje,
Blij je te horen! Dus al bij al alles min of meer vlot verlopen tijdens de vluchten, das goed nieuws!!! Probeer ik hier nu 12 x die naam uit te spreken 'Yogyakarta'… Maar kvrees dat het me nog steeds niet lukt. Trouwens je moet naar je mama luisteren é: ‘nooit met vreemde mensen meegaan’!
Een goeie 2 dagen weg en al heel wat avontuur. En je weet toch al zeker dat je je emoties niet vergeten bent: frustratie, geluk, angst, enthousiasme, een aha-erlebnis (mss vertel je die beter niet ;-)), …
Enfin meisje, doet dat daar verder goed, geef je ogen te kost en geniet vooral!
Lof joe!
xxx
BTW misschien kunnen we volgend jaar naar Parijs gaan ipv Filipijnen of India? Geen zweet, geen lange vlucht, mooi groen, geen denigrerende blikken, … :-p

Hélène

Hei Joke,

het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik mijn dikke buik tussen de stoel en de laptop (die ze nog niet hebben te pakken gekregen...oei, stout) kreeg maar kijk...na enkele dagen is het mij gelukt en heb ik net genoten van je eerste belevenissen... Het klinkt super! En het weer is alvast iets beter (scheelt maar 20 graden!) dan ons tripje naar Schotland. Met 13 graden tijdens de eerste week werd ik stilletjesaan depressief en ge weet...zwangere vrouwen en depressie? (of weet ge da nu niet? HIHI). Liefs te mijden. Nu ja, na enkele dagen uitgeregend te zijn in ons mini-tentje kwam de zon en van toen af aan ging het up - naar omhoog. Schone natuur, schone kilten...schoon wat er onder de kilten zit?? Euh...da weet ik niet..bloos, bloos...er was geen windje die de rokken liet opzwiepen. Soit, nu al 3 weekjes thuis en dan nog eens 2 weken NICE. BBQ is ondertussen gepasseerd en heb aan jou gedacht...er bleven nog wel geteld, 1 chippolata, 1 kippebil, 1 brochet, 1 scampiespie en 1 zalmpapillot over...jouw portie dus... heb er mijn kruisje aan gegeven en veilig in diepvries opgeborgen tot ge terug zijt van uw Indonesisch land.! Dan komt ge maar eens VRETTEN!!
Enfin, hopend op wat verder leuk nieuws van jou ben ik in blijde verwachting...
Het ga je goed!! enne...zo juweeltjes..daar ben ik ook zot van...
Doei

X

Truikie

Hey Joske

Eindelijk de tijd had je mailtje te lezen. Is best dat je ze naar mijn hotmail zendt want pc'ke ligt plat dus kan via laptop van Joyce nog volgen hé dan.
't Is me alleszins een prachtverhaal en tjonge jonge ge zijt ook een nummer hé, Mars whoehahahahaha.
De kaarten voor rammstein zijn van mijn rekening gegaan duuuuuuuuuus zal ik ze zeker wel toegestuurd krijgen hé, yes yes yes alweer iets om naar uit te kijken ;-)
Allé ik kijk al uit naar het volgende verslag
tot dan vele groetjes en een dikke knuf van je 'grote' zus en nichtje xxxxxxxxxxxxxxx

chris

hey joke,
eindelijk de weg gevonden naar je reisverhaal, ik heb al stuk gelezen en ben natuurlijk stikjaloers, het doet me terugdenken aan mijn reisperikelen.
ik kijk met veel plezier uit naar je verslagjes, die zeer leuk zijn om te lezen
ik wens je nog leuke, spannende ontmoetingen, en geniet maar

tot later, slu

joyce :p

dag jossewost,

tziet er erg leuk uit zo'n reizen, ik denk dat ik dat ook zal doen later!
amai, je hebt al serieus wat meegemaakt, nog 2 examens en ik ben er vanaf, eindelijk vakantie!!!

tzijn lange verhalen maar ze zijn boeiend!! daarom dat ik verder lees!

grtjs joyce xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!