josopavontuur.reismee.nl

Het primitieve leven

Koekoek allemaal!

We zitten weer in de `beschaafde wereld` sinds enkele uren, dus het is weer tijd om het een en ander te vertellen want de laatste dagen zijn we toch wel actief geweest!

Goed, we waren geeindigd in Luang Prabang. Daar ben ik de ochtend van vertrek samen met Sofie nog naar een internetshop geweest om mijn verhaal door te sturen naar ma en pa, die er verder voor zorgden dat het gepost werd ( waarvoor dikke merci mam en pap!!!!). Het internet was de avond ervoor in panne gevallen dus we konden niets meer doen.Na mijn verhaal te hebben doorgezonden deed ik iets wat je in dit land beter niet doet, ik croste terug naar het hotel omdat ik al een beetje te laat was voor de bus. Met als gevolg dat ik zweette voor dood!! Het was nog niet zo warm hoor, maar lopen is hier echt niet aangewezen! Maar ik bedenk nu pas dat ik vergeet om de dag ervoor te vertellen. Ok hier gaan we

Onze tweede dag in Luang Prabang

We hadden beslist om naar de watervallen te gaan kijken. Er is een grote en er is een kleine. Bij de kleine is er de mogelijkheid om olifanten te zien en een toertje te doen. Sabine, sofie en ik leken meer voorkeur te hebben voor deze, de anderen voor de grote. We dachten er nog eens goed over na en ik knutselde een dagje in elkaar waarbij we beide watervallen konden gaan bezoeken. Toen ik dit nieuws aan Sabine bracht, zagen de anderen het dan ook wel zitten om wat vroeger op te staan en ze beiden te doen. Zo gezegd zo gedaan. S`morgens met zn allen in de tuktuk richting `Tad Sae`. We reden een half uur en moesten vervolgens overstappen op een bootje. Het landschap was prachtig! Toen we aankwamen zag ik al meteen de olifanten! Woehoe, wat een sensatie!! De waterval was prachtig, hij liep echt tussen de bomen en was opgebouwd in trappen. Heel mooi, enkelen van ons gingen er ook in zwemmen. Even later kwam een olifant met een ventje erop, hij ging zich wassen in de waterval en verdween helemaal onder de waterstroom terwijl de man zijn rug schrobde. Leuk om te zien! Daarna deden ze ook nog kunstjes en kregen we de kans om ze even te strelen. Ontzettend ruwe huid, zo`n beest! En terwijl ik zijn slurf wou strelen greep hij mijn vingers vast en was ik ze bijna kwijt!! Sjit zeg, zoveel kracht dat er in zo`n slurf zit!!! Ik heb verder mijn vingertjes ver weg van de slurf gehouden... Om 12u stapten we terug in het bootje, kropen we vervolgens in de tuktuk en reden we richting grote waterval. De rit duurde redelijk lang en om de tijd wat de doden zette de man wat muziek op (was weer geen toeval dat de box net voor mijn neus hing he). Zo van die typische melige slows (boyzone, whitney houston, celine dion...) en we keelden mee, waardoor hij de muziek nog een beetje luider zette :-s

Eenmaal aangekomen bij de waterval werden we omringd door een dorp met stalletjes om te eten, de vrouwen ervoor smeekten ons bijna om naar hun standje te komen. We pikten er eentje uit want het was tenslotte al 13u en we hadden nog niet gegeten, en het vrouwtje giechelde van geluk. Het eten was goed en ik voederde ook de katten en de hondjes die kwamen smeken. Na het eten gingen we op stap. Eerst kwamen we bruine beren tegen (achter draad natuurlijk), heel koddige beertjes eigenlijk. En terwijl we steeds verder en hoger wandelden kwamen we bij stukken waterval om tenslotte bij een ontzettend hoge en mooie waterval te eindigen. Prachtig!! Fotos langs alle kanten natuurlijk! Sofie en ik moesten hoogdringend water aflaten dus trokken we de jungle in op wczoektocht. Tegen dat we verlost waren van ons overbodig water wandelden we verder omhoog. We kwamen nog eens terecht bij een watervalletje, maar het was niet zo bijzonder en verder was de weg afgesloten dus wandelden we terug. De anderen hadden ondertussen een duik genomen in de eerste waterval. Ze waren zich al terug aan het aankleden en niemand zat nog in het water dus hield ik het dan maar bij pootje baden. Jammer want ik had er wel eens even in willen plonsen.Terug in het dorpje gingen we iets eten aan de kraampjes. Dit keer een belegd broodje met kip en een pineapple shake die roze uitsloeg (en dit door het enige stukje drakenfruit die erin zat!!!!!). Vree lekker allemaal, maar meer dan genoeg!!! En dan was het shoptijd!!!!!!! Met zn allen naar de kraampjes en ons eens volledig uitleven. Jaja, mijn portefeuille werd er wat lichter en mijn rugzak wat zwaarder.... Schone dingetjes he! Sjaaltjes, tasjes, doeken, zakjes, sieraden,....noem maar op, en allemaal vree schoon!!! Mja, ik was wel bankroet daarna :-s Afdingen was de boodschap, en kom, het lukte ons wel nog!! Om al dat shoppen even door te spoelen gingen we naar de Hi.VE bar. DE jongeren en blijkbaar ook toeristenbar in stad. Het was er net Halloweenparty en het zat erboemvol. We ontmoeten de vader van het hollandse gezin en hij vergezelde ons ( grote onbeschaamde mond wel hoor die hollanders!!!). Ik dronk een wijntje die in de verste verte op wijn trok en we babbelden er lustig op los over relaties en wie hoeveel lieven al gehad had en blablablabla... Tegen 12u hebben ze ons letterlijk buitengekuist. De andere wilde toeristen gingen nog naar de bowling want blijkbaar is dat de gewoonte na sluitingsuur. Dan gaat iedereen nog naar de bowling en spelen de gasten tegen de staf. Naar mijn mening wordt er eigenlijk gewoon massaal gezopen, maar soit, wij pasten en huppelden terug naar onze hostel. De volgende ochtend kun je bovenaan lezen.

We namen de bus richting Nong Khiaw waar we met een boot naar Muang ngoi gingen. Het was een gewoon passagiersbusje, maar als je denkt dat dit dan toch wel ok moet geweest zijn, dan zit je er weer helemaal naast! We leken wel een bal in een flipperkast!! De chauffeur was zoooooooo roekeloos en de rit overhobbelig! We zwierden gewoon alle kanten uit! Halverwege de rit riep Malika dat de chauffeur moest stoppen. Mia op de achterbank begon lichtjes te kokhalzen dus het was tijd om te wisselen. Ja inderdaad, ik vloog op de achterbank en voelde mij werkelijk een springbal. De helft van de tijd vloog ik bijna in de nek van degene voor mij en ik had er spijt van dat ik mijn sportbeha niet had aangedaan!!!!!!! Gelukkig heb ik een sterke maag en bleef alles mooi zitten ( en gelukkig had ik ook geen tijd gehad voor een ontbijt....). Mijn hoofd en mijn rug begonnen wel wat te protesteren, maar ik overleefde de rit gunstig! Ik had wel mijn zakje met geld en paspoort laten liggen :-s Gelukkig had Malika het gevonden anders zat ik neeeeeeeeeig in de puree!! Daarna sloften we met pak en zak naar de boot, Daar moesten we even wachten en ik legde mijn hoofd tegen de leuning om een tukje te doen. Dat vonden de Laotianen echter bijzonder grappig en zonder dat ikme ervan bewust was begonnen ze tewijzen en te lachen. SOfie gaf mij een stootje en dus hield ik mij maar wakker. Even later(veel later dan gepland) vaarden we het prachtige gebergte in. Beide kanten waren ontzettend mooi! Hoge bergen vol bomen, heel tropisch! De bank was echter hard en de rit lang. Wim, Sven en ik begonnen in slaap te dommelen. Na een groot uurtje arriveerden we in Muang ngoi. DIt is een zeer primitief dorp. De trotter omschrijft het als `het einde van de wereld`, en daar heeft het wel iets van! Er staan allemaal hutten, er is enkel electriciteit tussen 18u en 22u ( maar meestal valt die veel vroeger uit), er rijden geen autos of brommers,.... Ge zit afgesloten van de rest van de wereld eigenlijk! We logeerden in hutjes waar enkel een bed met een vliegenet stond, heel romantisch eigenlijk, maar ook nogal beestig...letterlijk!!! Iedereen dus mega paranoia! OOk de sanitaire voorzieningen waren nogal...primitief. Een franse wc, een kraantje, een betonnen bak met water,... De mensen van het dorp zelf wassen zich aan een kraantje te midden van de modderige weg. De vrouwen met een sarong rond zich, de mannen in ondergoed. Wij krijgen nog een kotje, gelukkig. Als je zo tussen de bergenleeft zitten er natuurlijk ook lekker veeeeeeeel beestjes, en blijkbaar heb ik het lekkerste bloed van de hele groep want zelf met lange kleren aan ben ik nog degene die het meest gebeten wordt!!!!!!! Helaas mamie, ik sta inderdaad al vol met beten. Malika houdt in de gaten dat ik geen malariaverschijnselen krijg, maar geen zorgen tot nu toe voel ik me jeukerig kiplekker!!
We kregen we een stortbuitje over ons hoofd tegen 17u, waardoor de wegen lekker drassig werden. We schuilden bij een soort geimproviseerd cafeetje en Sofie en ik bestelden een banana pancake. Het duurde ontzettend lang en terwijl de anderen al gingen avondeten zaten wij nog te wachten. De pancake was echter geen platte pannekoek zoals wij ze kennen, maar eerder een 5 centimeter dikke cake zo groot als een bord!!!! We mochten het gelukkig meenemen zodat we ook nog wat plaats konden houden voor ons avondeten. Na het eten settelden we ons aan de grote tafel bij de hutjes en speelden het spel weerwolf. Een soort rollenspel waarin iedereen een kaartje krijgt met een rol, de weerwolven moeten dorpelingen vermoorden en zij moeten proberen ontdekken wie dit is door elkaar te ondervragen. Een vree tof spel, maar ik werd altijd als eerste verdacht en op de brandstapel gesmeten :-(
Na een derde spelletje gingen we allemaal richting hutje. Sofie en ik controleerden ons bed van beneden tot boven, van links naar rechts, van voor naar achter, om zeker te zijn dat er geen beestjes zaten. Ag en toe klikten we nog eens de zaklamp aan toen we een vreemd geluid hoorden. Maar we beleefden een rustig nacht. Tot plots, een concert, een hanenconcert!!!!!!!! Een gekakel van jewelste!! Ik klikte mijn zaklamp aan om te checken of het al ochtend was, maar nee hoor, het was kwart na drie!!!!!!!! Ik verwenste de gedesorienteerde stronthanen en propte mijn oordopjes diep in mijn oren! Omdat ik moe genoeg was viel ik snel weer in slaap.
De volgende ochtend stonden we vroeg op om op trekking te gaan. Een trekking in de `jungle`, waar we zeer primitieve dorpen gingen bezoeken. Een ideetje van Sven en Dieter die eigenlijk al een hele tijd een trekking willen gaan doen. Hoe dat verlopen is vertel ik je de volgende keer, want nu sluiten ze hier. Geloof me, het was one hell of a trekking!!!!!!!

Saluukes allemaal, merci om te volgen en tot gauw!!!

Paranoia Joke (spinneeeeeeeeeen!!!!!!)

Ps:

- Nele werk, tof dat je ook eens bent komen piepen!!!! Groetjes aan de rest he!!!

- Nele zus, leuk dat je nog tijd vindt om af en toe mijn avonturen te volgen en eens te reageren!! Dikke kus aan mijn metekindje en nieuwe nichtje!

- Robin, misschien ben ik tegen februari al verlost van mijn karaoke trauma ;-)

- Liefje, tof dat je telkens meevolgt en een berichtje nalaat! Superlief! Love you!!

Reacties

Reacties

Wostje

Hey Moatje,
Opnieuw een spectaculair avontuur, leuk, leuk. Van bijna vingeramputatie tot enkele extra beestenbubbeltjes :-) Van olifantige watervallen naar het te verwachten primitieve leven. Wat ben ik reuzebenieuwd naar je foto's!!!
Kben ook blij dat je reisgenoten je zenuwen niet teveel beproeven! Geniet verder en zorg dat je heelhuids terugkeert (paspoort! malaria? :-S), because I need you!!! XxX

Patrick

Hoi Joz !!!
Nie normaal jou reisverslaggeving ... ooit al eens gedacht om een column te starten ergens? 't Zou zeker een succes-story worden! E C H T !!!
Kei-neig-wijs om je avonturen te lezen ... alsof je het schrijft zodat iedereen mee op reis is en alles bijna aan de lijve kan ondervinden! Da's voor de lezers net als ze, supergoedkoop dan, ook dezelfde reis aan het meemaken zijn! R E S P E C T !!! En ja, 'k ben ook super-benieuwd naar je foto's !!! Greetz, DreupelKotPatrick.

Hélène

Heiks

Ik wou juist effe laten weten dat IK, UW stagiare gretig heb opgevangen en haar al het één en ander heb uitgelegd..en een beetje heb verteld hoe het er bij jou aan toegaat...neen, die verslaving van nesquick is nie besmettelijk...voor de rest zijn de kindjes en ik gretig gebruik aan het maken van het feit dat de gele doos met het konijntje nog VOL in onze kast staat en genieten we intens van het moment waarop de lichtbruine vloeistof in onze kelen stroomt...ZALIG! Euh...bestaat er eigenlijk wel chocomelk ginder in het verre land? Neen..ah jammer...

Truike

Hey zussie

Ben hier ook nog eens geraakt, heb nog geen tijd had al je verhalen te lezen maar lijkt me toch weer een heel avontuur te zijn.
Zal nog wel eens reageren maar wou toch nog eens snel laten weten dat ik aan je denk ook al hoor je me niet zo vaak deze keer.
Heb wat aanpassingsstress op nieuwe werk hhh leg ik nog wel eens uit.
Zou zeggen geniet er nog ten volle van en tot laterkes
dikke kus van je zus

ma

Dag Joke. Wat een verhaal alweer, ik zie het zo voor mijn ogen passeren zoals gij dat kunt vertellen! Er schuilt een reis reporter in jou. Je hebt nog een heleboel dagen te goed, geniet er van ,maar wees toch voorzichtig met al die beten, er kan er wel eens een kwalijken bij zitten! Hier is het weer rustig na een druk allerheiligen weekend, iedereen is zowat over de vloer geweest, was wel leuk! lieve groetjes en een pak dikke zoenen, en tot volgend verhaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxGroetjes van pa....... en tante Mia kan het ook al lezen, goed hé

Joke

Heylaba,
Je weet dat ik trouw op post ben om u verhalen te lezen en wees er maar zeker als ik voor mijn pcscherm zit dat ze mij niet moeten storen.
Voorlopig nog geen verandering in mijnen toestand...
de uitgerekende datum zijn we nu al een dagje voorbij ... het zal dus afwachten worden.
Ik zal je zeker op de hoogte houden.
Veel liefs,
Joke(tje) toneel -copain

Andy

Ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt liefje, maar het lezen van je verslagen maakt er mij niet geruster op, hoe mooi ze ook geschreven zijn. De HIVe toeristenbar klinkt niet gezond, die malariamuggen ook niet, levensgevaarlijke bustochten nog minder en bij one hell of a trekking in de medogenloze jungle houd ik al helemaal mijn hart vast. Maar ik volg het wel allemaal met argusogen. Ben wel heel blij dat je het desondanks al die beproevingen goed stelt, hou het zo! Dikke kus en nog veel plezier! XXX

Veerle

hallo
vind het zalig om je verhalen te lezen. Mooi geschreven
heb hier al goed zitten lachen. Die mekkerende geiten iets zoals Shakira?
Groetjes en amuseer je nog
en bedankt voor jullie tof trouwcadeau heb er veel plezier mee gehad om alles los te krijgen

Bettina

Hey joke

Ik heb vandaag 2 verslagen te lezen..
zoals hierboven al is gezegd zit de lezer als het ware in het verhaal..
Weer schitterend omschreven..
Wat een toestanden allemaal zeg..
Zo vlug op naar het volgende verslag..
Ik moet je de groeten doen van Lisa...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!