josopavontuur.reismee.nl

Laos: Vientiane

Sabaidee allemaal!

Hier ben ik er weer mee! Vandaag proberen we een verslag in hogeschoolstijl! Hier gaan we!

Objectief verslag

Onze tweede dag in Bankok spraken we af om 10u30. Als ontbijt at ik een eitje en dronk een chocolademelk met veel ijs. Vervolgens wandelden we door Bangkok. We liepen door een grote markt met vanalles en nog wat. Hersenen, darmen, vissen,... lagen open en bloot op tafel. Nancy verloor er haar ontbijt... Vervolgens passeerden we grote straten met winkels en veel toeristen. Onze bestemming was het koninklijk paleis. Heel veel goud en edelstenen, letterlijk schitterend. we bezochten ook enkele tempels waar we zonder schoenen en met bedekte schouders en knieen binnen moesten. Veel boedhha overal. Na het middageten (lange dikke slijmerige rijstnoedels met kip) brachten we nog een bezoek aan de liggende boeddha. Een complex waar ook nog heel wat tempels zijn en waar dus een Boeddha in goud ligt van 25m lang. Daar werden we verrast door een stortregen. Toen de regen wat ophield vertrokken we naar het hotel, ongeveer nog een uur en een kwarier. Plotseling begon het weer te regenen en uiteindelijk kwamen we kletsnat in het hotel terug. Onze visums werden geleverd en we namen de bus richting station. Vanavond zouden we met de nachttrein richting Nong khai gaan om daar dan de grens met Laos over te steken. De bus kwam echter in een file terecht en Malika begon al een beetje zenuwachtig te worden. Al bij al haalden we de trein mooi op tijd en hadden we zelfs nog even om inkopen te doen. De trein vertrok een uur te laat... De bedden bevonden zich in lange rijen tegen de wand. Eentje onderaan, eentje bovenaan. Wij lagen allemaal bovenaan. Sven en Dieter zagen er kakkerlakken... Omstreeks 9u vertrok de trein. Na een kort bezoek aan de bar gingen Mia, ik en Sofie terug naar onze bedden. Tegen 11u kroop ik in mijn lakenzak. Onderaan tegenover mij lag een wild snurkende man (Grrrrrrrrrrrrrrr) die ik zelfs door mijn oordopjes kon horen. Om 12u werd ik gewekt door mijn luide reisgenoten die terugkwamen van de bar. Om 3u werd ik wakker van de honger en ben ik chips beginnen eten en pepsi beginnen drinken, toen moest ik plassen. Tegen 4u15 sliep ik terug in. Tegen 7u kwam de politie aan mijn been schudden ze wezen naar mijn rugzak en zeiden: Shake your bag, wat achteraf dus blijkbaar: CHECK your bag bleek te zijn. Ik toonde mijn rugzak en mijn paspoort maar het was dat niet wat ze wilden, dus vertrokken ze weer. Ik hoorde later dat iemand zijn rugzak gestolen bleek... En om 8u ben ik dan maar opgestaan want een half uur later zouden we toekomen... We arriveerden omstreeks 10u... Snel iets gegeten en na het bestijgen van een tuktuk die dan toch te duur bleek zijn we naar de grens van Thailand gewandeld. Warm weertje, blakende zon, zweet al over. Stempel op de paspoort, bus in, over Friendship Bridge gereden, bus uit, stempel op de paspoort en in Laos! Nieuwe bus genomen richting VIentiane (hoofdstad). De bus zat boemvol dus ik zat dubbelgeplooid met mijn voeten voor mij in de lucht door het venster... Bij het aankomen wandelden we richting hostel. Warm, blakende zon, zweet all over. De hostel had maar 7 plaatsen meer en Malika ging op zoek naar een andere voor de 3 die overbleven. Ze vond 1. Luxuezer, met tv en airco. Door middel van een nummertje kiezen mochten er drie naar daar. Ik was er niet bij, dus ik deelde samen met Sofie een kamer in de hostel. Na een douche gingen we met de groep Vientiane gaan verkennen (ondertussen ging Malika de bustickets voor de volgende dag regelen). We wandelden langs de Mekong en in de stad zelf. We waren net te laat om de zon te zien zakken in de Mekong. Daarna gingen we eten in een backpackers restaurant. Ik koos sticky rice (reis die zo plakt dat je ze in bolletjes moet rollen) met kip en groentjes. Het was moordend pikant en na een kleine hap liet ik het dan maar staan. De anderen hebben het opgegeten. Ik heb dan nog een Mushroom burger besteld. Niet pikant. Malika moest toch een beetje lachen met de situatie. Na de rekening te betalen, die helemaal niet klopte en waarvan slechts 2 van mijn vijf dingen opstonden gingen we nog even iets drinken aan de Mekong. Ik bestelde verse cocosnoot en kreeg dus een cocosnoot war de bovenkant van gesneden was met een rietje in. Malika zei: straks lust ze het weer nie wi. Ik lustte het niet. Maar voor de gezondheid heb ik er toch wat van gedronken. om 23u gingen Malika, Sofie en ik nog even op internet maar na een kwartier vlogen we weer buiten. Tenslotte was de dag voorbij en kropen we in bed. Sofie en ik hebben nog wel een uur liggen babbelen en vielen dan als een blok in slaap. En dan vandaag. We stonden op om 9u. Sven en Dieter huurden een brommer (eigenlijk eerder een crossmoto type) en namen Sabine en Hilde achterop, wij namen de bus, richting Buddhapark. Een groot park met allemaal boedhhabeelden in gewapend beton. Een zonderling wou hier het Hindoeisme en Boeddhisme verenigen, zo verteld de trotter. Heel veel beelden dus. Na een wandeling en veel fotos keerden we terug. Sven en Dieter nu met Sofie en Nancy achterop. Malika en ik met een bus later aangezien we nog fotos aan het trekken waren en de bus misten die de anderen reeds namen. Eens terug in Vientiane gingen we op zoek naar een bank waar Malika meer dan 700000 Kip kon afhalen. Vonden we niet. En ongeveer aan het begin van dit verslag stapte ik de internetshop binnen.

Subjectief verslag

De tempels en het paleis in Bangkok waren de max! Echt super mooi en indrukwekkend. Hoge torens, heel veel goud en edelstenen, vree speciaal! En al die boedhhas... Ge kent mij he, of niet, maar ik vind dat prachtig en nu kan ik ze hier eindelijk eens allemaal zien! Vooral die lange boeddha was echt geschift! 25m lang, das een eind hoor! Ik was al blij dat er daarna wat regen viel maar euh teveel is gewoon teveel he, we waren echt drijfnat! Toen we de voormiddag door dat marktje liepen voelde ik me toch ook wel even ongemakkelijk worden! De stank was echt niet te harden! Jakkes! En ja, Nancy kon het niet meer aan he, voor ze het goed en wel besefte vloog haar ontbijt er weer uit. Recht voor het kraampje van een vent, die er niet echt mee kon lachen... Ik heb toen wat later een fruitsapje gekocht aan een kraampje, amai zeg, zo vers en lekker, en zoet naturlijk! Voor we op de nachttrein stapten heb ik me nog even bevoorraad. Pepsi, water, chips, kaaskoekjes, chocoladekoekjes, een champignonbroodje en twee verse ananasen (heerlijk hier). Of ik ga vermageren hier? Mmmmm ik weet het niet... De nachttrein zelf was wel eens een ervaring, maar het zou niet voor elke week moeten zijn ze! Zo een gewiebel heel de tijd! Ze kwamen wel onze bedjes mooi opmaken en brachten zelfs het eten naar je toe. Uiteindelijk was er niet zoveel te doen want in de bar was het snikheet en werden we weggestuurd omdat de plaatsen beperkt waren en wij niets wilden eten. Enfin ja... Ik dacht dat ik goed ging slapen want de nacht ervoor had ik door de warmte niet echt veel geslapen en nu was ik dan ook doodmoe EN er was airco in de wagon, dus ja... JAh, niets is minder waar he. Eerst wakker van het lawaai en dan omdat ik honger had. Ja, ik kon er echt nie meer van slapen, ben ik dan maar chips beginnen eten en pepsike gedronken he. Laos en Thailand zijn trouwens pepsilanden, ze hebben wel cola, maar pepsi slaat de klok (slaat de klok?). En dan diene vent onder mij aan de overkant. Twas precies een varken jong, en dat ging dus gewoon door mijn oordopjes he!! Ongehoord! En tenslotte ligt een mens dan te tukken en komen ze aan je been schudden! Shake your bag, ik verstond er eigenlijk echt niets van, ze hebben het gewoon opgegeven omdat ik almaar dingen deed die ze niet vroegen. We hebben dan toch nog wel 2u op de trein gezeten voor we toekwamen. Het zicht was wel mooi, maar uiteindelijk viel ik zittend weer in slaap... Eens toegekomen werden we weer overvallen door de warmte! Pfffffff tis hier echt wel warm ze, ik vraag mij dan af hoe dat is in het warmste seizoen!! We hebben dan gewandeld/gezweet naar de border. Stempeltje alhier stempeltje aldaar. En voila, we waren in Laos he! Meteen wat kippen afgehaald, jaja er wordt hier betaald met kip! En dan de bus op, miljaar zat ik daar even dubbelgeplooid! Al onze rugzakken moesten erin en die vent wou natuurlijk niet dat we daarvoor zitplaatsen gebruikten. Eenmaal in Vientiane wandelden we naar een hostel. Pfffffff laat mij even in herhaling vallen: Zweeeeeeeeeeeeeeeeten! Ik was blij dat ik eindelijk op mijn kamer zat! Sofie en ik lag languit op ons bed geploft lekker onder de ventilator. Na een verfrissend doucheke hebben we de stad wa verkend. Mooi, rustig voor een hoofdstad. En amai diene Mekong, das nogal een rivierke jong! We zijn zo op een erf gan wandelen met tempelkes en daar zaten monikken. Stiekem wat fotos getrokken, maar blijkbaar mocht het wel. En dan ja, onze fameuze avondmaaltijd! Ze moeten daar niet keer bijschrijven dat pikant is zeg! Tsssssss... Kzat kik daar gelijk een schaptje. Begint er daar dan nog een optredentje met van die melige engelse slowliedjes. Zielig wi! En Malika maar lachen! Heb dan een champignonburger besteld he. Mens wil dan eens het plaatselijke eten proeven en eindigt dan met een soort hamburger die te groot is om in mijn mond te krijgen en frietjes! Ja, er bestaan dingen die te groot zijn voor mijn grote mond ja! En dan de rekening, die klopte langs geen kanten. Ik moest 76 0000 kip betalen en hij vroeg maar 32 000. Ik wist eerst niet goed wat te doen maar iedereen adviseerde dat ik het maar gewoon zo moest laten. Dus ja, met een ietwat onzeker en ongemakkelijk gevoel heb ik dat dan ook maar gedaan. Ai ai ai slecht voor mijn karma! Ma ja kijk, ze moeten maar beetje beter kijken he. En dan diene kokosnoot! Das toch ok niet echt mijn ding ze! Raar smaakje. Enfin kom, zo heeft Mailika toch een lollige avond gehad

Laughing
Sofie en ik hebben dan nog wat ligen babbelen in bed, was wel leuk. En voor het eerst heb ik een zalige nacht gehad! Oleeeeeeeee! En dan vandaag richting Buddhapark he. Was super ze, al die buddahas! Gewoon gek dat die vent dat allemaal verwezenlijkt heeft, die beelden zijn echt masaal! Ge zult het wel zien op de foto he. Mooi mooi mooi!

Nog enkele weetjes:

- Ik pas hier helemaal aangezien veel mensen hier enkel een lange pinknagel hebben. Hmmm iets zegt me dat ik dit al vermeld had....

- De muren zitten hier vol met gekkotjes! Echt de max! Gisteren zag ik een mega dikke en grote zitten, maar ik denk niet dat dat nog een gekko was. Enfin, zo moet ik altijd aan Kaat en Gino denken he! Kaat jong, gij zou da mega vinden!

- Laos is een tikkeltje duurder dan Bangkok maar al bij al valt het natuurlijk nog steeds meeega goed mee

- Brommers brommers, oooooooooveral brommers!

- Ik ging nog een facial massage laten doen maar helaas door mijn lange relaas zal het niet meer lukken want binnen half uur hebben we afgesproken om met zn allen naar de zonsondergang op de mekong te gaan kijken. Ja, ideetje van mij. GIng het sowieso doen ze, met of zonder groep. Ma kijk,, nu gaan we allen.

Ale, ik ga nu maar eens afsluiten he zeg! Sorry dat het weer zo lang was ze! Vanavond nemen we de bus naar Luang prabang. Daar blijven we 2 dagen dus dan laat ik nog wel eens weer een bericht na.

Bedankt voor jullie reacties trouwens!!! Super fijn!! Blijven doen!

Tot gauw allemaal! Veel liefs!

Laos Joke

ps: Mama en papa, geen zorgen he, ik ben niet roekeloos hoor. Maar, kmoet kik toch beetje trainen voor als ik helemaal alleen op reis ga he......

Reacties

Reacties

Andy

Leuk dat je het daar zo goed stelt liefje, en dat je nu bij meisjes slaapt! nog veel plezier! XXX

Wostje

Dag Moatje,
Kben reuzebenieuwd naar je foto's, echt. 't Klinkt inderdaad zaaaaalig (jammer dat je af en toe ook al op zn Gents begint te typen :-p). De hitte kan ons hier alleen maar jaloers maken, dus daar hebben we geen medelijden voor. Maar je slaap is wel een must natuurlijk. Kben blij dat je het daar naar je zin hebt! Op naar beleving 3! Dikke knuf! xXx

Freya

Dag Joke,
t'is gewoon weer supertof om jouw verslagen te lezen! We kunnen weer met zijn allen meegenieten!
Ah, by the way...wil ik jouw verslag even doorsturen naar "Mevr. lispel" voor enige feedback :-)

Vele groetekes x

pe

Warm, zweten, ga je een beetje lachen met ons !! Als ik straks een toertje ga lopen en 3 truien onder m'n regenvestje aandoen, zal ik misschien ook wel een beetje zweten, maar voor de rest 't is hier juist geen 0° en mistig... Wat die vissen, hersens en darmen betreft, lijkt me wel lekker met een beetje tabasco... Geniet nog maar een beetje van de warmte want als je terugkomt kun je hier misschien je skilatten aantrekken...

Neltje

Hoi Jossewost

Eindelijk heb ik even tijd om je verslagen te lezen (zijn ondertss 31 okt). Ons gezinsleven is nl erg druk momenteel! Het klinkt echt tof, ik krijg meteen ook weer zin om op reis te gaan. Dat zal er nu even niet inzitten vrees ik. Hier is het echt frisjes! Onze Indra doet het goed. Ze eet (of beter gezegd 'drinkt') behoorlijk goed. Het slapen gaat de ene keer beter dan de andere keer. Zo heeft ze ons gisterennacht wakker gehouden tot 05.00 uur! Deze nacht sliep ze gelukkig stukken beter. Enkel deze morgen hield ze ons even wakker toen ze weer krampjes kreeg na haar voeding.
Zo ik ga stoppen met je te vervelen met mijn baby-verhalen. We kijken uit naar de volgende reishistories!

Vele groetjes van je lieve zus en co xxx

Tante Marleen

Hoi Joke

Wat zalig om al die spetterende verhalen te lezen, alleen kriebelt het een beetje heel erg van de goesting om het zelf ook die avonturen te beleven (natuurlijk niet zo straf als jij, de leeftijd speelt wel parten hé...!!). Maar ja, de loopbaanonderbreking nadert en ook het "pensioen"...nog een beetje geduld en dan trekken we op wereldreis...
Ondertussen is het hier bar koud geworden, maar binnenkort ga ik dat te lijf met een heuse houtkachel ..hij zal er bijna zijn tegen dat je terugkomt, je kan je komen warmen na de tropische temperaturen waaraan je ondertussen gewend zal zijn.
Geniet eerst nog maar met volle teugen van alle moois dat je zal zien en beleven. We kijken al uit naar je volgende verhaal

Een warme knuffel uit het grijze Gent

van T.Marleen en ook van Ignace

mie

Hoi Joske,
Net je avonturen voorgelezen aan Geert! Zaaaaaaalig klint dat weer!!!! Heb er een servietje bijgehaald! Zonsondergang op de Mekong... Overal gekko's!!!!Monikken, tempels en boedhas... Ik zie het zo, jij doet nu enkele reizen voorbereidend werk en later gaan we samen terug en ben jij de ideale gids!Een mens moet kunnen dromen hé! Klinkt weer allemaal te gek voor woorden. Hou ons vooral verder op de hoogte, amuseer je rot en tot later!! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!