josopavontuur.reismee.nl

Puno, the floating islands en Copacabana!!

Hallo allemaal!

Tis al even geleden, maar hier ben ik weer. We zijn deze morgen toegekomen in Copacabana. Zowat ongeveer het eerste stad voorbij de grens van Bolivia. We hebben dus afscheid genomen van Peru en zitten nu in Bolivia. Na ons Machu Picchu avontuur hebben we nog even genoten van een warmwaterbad in Aguas Calientes (=warme wateren). Heerlijk gewoon!! Natuurlijke warmwaterbronnen. het water komt ook de grond en zou op de een of andere manier verwarmd worden door vulkanen ofzo. Echt relaxatie ten top! Daarna terug de trein naar Ollantaytambo, vervolgens een prachtige emotionele rit in de koffer van de taxi (met overigens de meest prachtige uitzichten) om dan terug te stranden in Cusco. Omstreeks een uur of 10 zaten we op de bus richting Puno, onze laatste halte in Peru, gelegen aan het Titicacameer.
De busrit was redelijk kort en een kleine zes uur later arriveerden we al. Snel een hostal gezocht en in bed gekropen. Eindelijk eens uitslapen, al begon de nacht pas om 5u voor ons....

De volgende dag hebben we een beetje Puno verkend. Niet bepaald mijn favoriete stad eigenlijk. Ik vond het een beetje grijs, veel straten, veel drukte, veel getoeter... En een plotselinge kloppende hoofdpijn, gevolgd door...mja...schijterij he!! We waren s'middags naar een heel goedkoop eettentje geweest, maar volgens mij was het eten er ook naar. Sarah moet een beetje besparen en heeft dus ten volle genoten van het eten. Maar ja, mijn buik is een beetje zindelijker he... Tja, dat hebben we dan ook gehad he, nietwaar? Dat moet je gewoon meemaken als je hier op reis gaat, toch...? Enfin ja, ik ben dan maar in mijn bed gekropen.
Sarah is dan nog een beetje alleen op stap geweest en was terecht gekomen in een zaal waae ze net een show aan het geven waren, met traditionele dansen en kledij enzo. Ja, dat heb ik dan dus wel gemist, maar kom, op dat moment was mijn bed de liefste (ale, anders ook eigenlijk). We moesten er s'morgens immers, voor de verandering, weer vroeg uit voor onze excursie naar de floating islands. Dit zijn eilanden gemaakt uit riet die drijven op het titicacameer. En daar leven de mensen dus daadwerkelijk!!
Enfin dus s'morgens vroeg uit de veren, opgehaald door de taxi, en hup de boot op. Een boottochtje op het hoogste meer ter wereld. En het is een gigantisch meertje!! De naam titicaca betekent:grijze puma. Dit omdat men vond dat het meer de vorm van een puma heeft (moeten echt heeeeeeel veel fantasie gehad hebben) en omdat het water grijsblauw is.
Eerst brachten we een bezoek aan de floating islands dus. Best wel grappig en bijzonder. Dit zijn dus echt platvormen uit riet gemaakt waarop mensen in hutjes leven. Het grappige is dat ze ook wel tv en dvdspelers hebben in hun primitieve hutjes.... Deze werken op zonne-energie.
Vervolgens kregen we de kans om eens mee te varen op zo'n soort gondelboot uit riet. Ge moest er wel voor betalen, maar kom, we zijn maar 1 keer in Peru he. Deze bracht ons dan naar een volgend eilandje. Soortgelijk. Deze eilandjes zijn wel redelijk op toerisme gericht, maar ik denk dat de andere eilanden eigenlijk veel echter en traditioneler waren. Maar we mogen ze niet allemaal kapot maken met ons toerisme he. Vervolgens wachte ons een boottocht van 2.5u om naar het eiland Taquile te varen.Aangezien de zon heerlijk scheen, hebben Sarah en ik ons op het dak geploft. Eerst zaten daar nog wat mensen, maar naarmate de boot sneller ging (al was dat echt nog traag!!) dropenze allen af en gingen weer beneden zitten(overdekt). Wij bleven als echte die hard zitten, volledig ingeduffeld, en vielenzelfs in slaap.Eindelijk kwamen we dan aan op Taquile. Dit was een echt eiland waren ook mensen op leven. Het eilandheeft maar een diameter van 5.4 kilometer. Maar iswel best mooi. De mannen dragen er mutsen die ofwel volledig rood zijn = getrouwd, ofwel half rood, half wit = vrijgezel. Bij de vrouwen hetzelfde, maar dan met pullovers. We wandelden over het eiland, van de ene naar de andere kant (1.2 kilometer) en namen dan de boot terug naar Puno. Weer 2.5/3u. En weer vanboven he!! Al waren er nu al heel wat wolken opgekomen en was het een stuk frisser.. Doch de twee die hard bleven als enige over op het dak. Toen we dan tegen het einde van de rit (vaart) naar beneden moesten was iedereen gelijk aant lachen met ons dat we daar zolang hadden op gezeten. Wat zijn we toch die hards!! Even mijn neus snuiten nu.......

Goed, na een gescheiden maaltijd (sarah wou weer pizza, maar ik iets anders) gingen we nog een Pisco Sour drinken om ons Peru avontuur af te ronden. We Gingen in een bar gaan zitten met best wel leuke muziek en kregen zelfs nog een pisco gratis!! Na een uurtje of twee gingen we in de gietende regen (we waanden ons even weer in Belgie) richting hostal, maakten onze rugzakken klaar en kropen in bed om smorgen fris Bolivia binnen te rollen.
En voila, een tiental uur geleden wandelden we de grens over en kreeg ik weer twee stempels bij op mijn internationaal paspoort. Jipie!! Nu zitten we dus in Copacabana, een klein gezellig stadje aan het Titicacameer (de kant van Bolivia dan). Tis precies of we zitten aan de zee.
We hebben hier vanmiddag een beetje rondgestrompeld, iets gegeten, hoeden en sjaaltjes gekocht,..... Ik heb de kathedraal ook gezien. Heel chic, versierd in mozaiek precies. Sjiek wi.
Ik ben ook eens binnen geweest, en daar moest het uiteraard stil zijn, maar mijn schoenen piepten gelijk een varken die geslacht werd.... Mja niets aan te doen.
Het is hier overigens heeeel goedkoop!! Tien Bolivianos = 1 euro. Ik heb vanmiddag namelijk voor 2.2 euro een omelet met champignons, frietjes en groentjes gegeten + een halve liter cola! Sarah voor slechts 50cent! Maar wel aan een kraampje op straat. Daar had ik echter niet zoveel zin in na mijn schijterij avontuur in puno.... Dan liever een beetje meer betalen.
En morgenvroeg vertrekken we naar La Paz (voor slechts 1.5euro!!), de hoogste stad ter wereld!! Het is zo een beetje de tweede hoofdstad van Bolivia, het is de stad waar de regering zetelt. We gaan daar niet te lang blijven want grootsteden zijn niet al te veilig, dus ja... Nog een keer goed shoppen daar, jipie!!! En de volgende dag gaan we naar Coroico, al dan niet via de dodenroute.....Spannend!! Ma kijk, ik ga eens afronden want alles is hier goedkoop behalve internet natuurlijk!! Nu zijn jullie in elk geval weer een beetje op de hoogte he!! Foto's zullen voor later zijn.

Tot gauw lieve iedereen!!

Dikke kus en knuf
Boliviaanse Joke

Tante Marleen

Hoi Joke

In alle ochtendvroegte (en om eens de eerste te zijn !) een reactie op de schitterende lectuur van alweer heel spannende avonturen ! Om van te snoepen. Ik zou alleen die "dodenroute" misschien wel links laten liggen....we zien jullie bijzonder graag "live" terug !! Nu ga ik vlug naar het heel spannende avontuur van mijn nieuwe werkdag : zal ik rondgeraken met mijn ambitieuze programma ? Zijn de juiste kleren gestreken ?...Duizend en één vragen ....!

Dikke knuffel aan allebei en tot gauw

Je metertje

Pieter

Dag jossewost,

Blij om te horen dat men je nog niet gekidnapt heeft want losgeld zouden we niet betalen;). Echt benieuwd naar de foto's en een uitgebreid verslag wanneer je terug bent , kan niet wachten. En ik zou zeggen '' doe die dodenroute' , het klinkt enorm ...kicken voor dood ( tenzij je dodenroute echt letterlijk moet nemen). Hier thuis alles oké, Koen terug enkele kilo's bijgekomen en mam nog steeds een fervente yoga aanhangster. Lukas nog steeds verslaafd aan de televisie , Alexander nog steeds op zn emotionele toer en de Wim...blijft de Wim.

Vele vele groetjes en dikke kus van uw neefke!
ps: Als je terugbent , ene gaan drinken in Gent?

pa

Joke,
Na de spanning van de voorbije dagen ... eindelijk (zou moeke zeggen) terug nieuws van de wereldreizigers. 't Bleef voor het thuisfront een beetje lang uit en dat waarschijnlijk door de verwennerij van het vele nieuws dat we toegestuurd kregen bij de aanvang van jullie tocht. Ook het uitblijven van het telefoongerinkel naar de ouders van Sarah en de myte over het onbetrouwbare Bolivie deden de spanning een beetje ten top drijven. Moe geraakte echt onder hoogspanning. Maar ..... de voorbije nacht, maandag 24-09 ... eigenlijk dinsdag 25-09 omstreeks 01,15 uur, dan toch het vervolg van een spannend reisverhaal ontvangen.
Onnatuurlijke vermoeidheid, weinig slaap en niet regelmatig (normaal ) eten .... dat krijgt natuurlijk zijn vervolg !!! Schakkel af en toe misschien wat meer rust in of anders zou die rust zich misschien wel eens vanzelf komen opeisen en dat is natuurlijk niet de bedoeling van jullie reis. Hou het gezond ... dan kan je verder ten volle genieten. Word niet te roekeloos .... blijf zoveel mogelijk samen ... weet dat gewenning, vervlakking meebrengt en de waakzaamheid ondermijnt ..... breng verder VROLIJKE verhalen dan genieten we 200% mee en gedeelde vreugde is dubbele vreugde!
Wij, hier, zijn nog aan het uitblazen van de drukte van het lange voorbije week-end. Zaterdag, de familie-bijeenkomst tot in de late avonduurtjes. Zondagvoormiddag eerst de fietstocht gevolgd door de bbq voor de Vrienden van de Filippijnen. Een handje toesteken door het tekort aan helpers en daar bovenop ook nog helpen de zaal volledig leeg en schoonmaken. Gelukkig onder een mooi zonnetje en dat vrolijkt alles op.
Vergeet niet geregeld contact te houden ... al is het ook maar heel kort.
Groetjes van pa. Ma is nu bij Mama's voor Kinderen.

ma

Hallo Joke. Hier ook nog een krabbeltje van mij! Met al dat vrijwilligerswerk zou ik bijna geen tijd hebben om een berichtje naar mijn kakkernestje te sturen! Ik heb wel serieus met de poepers gezeten hoor, vooral als Sarah's pa haar niet kon bereiken op haar gsm, we dachten al dat jullie alles gestolen waren! Gelukkig was het allemaal vals alarm, en kunnen we weer vrij ademen! De barbecue voor de Filippijnen was een voltreffer, we hadden 215 deelnemers, maar te weinig medewerkers , ik was versleten, maar het is al weer over,en ik kan al weer aan de slag., vlug soep en eten klaarmaken want t'is dinsdag en dan komen Kaat en Geert eten. Morgen dan weer Joyce en Dominiek om het geld van zondag te tellen hij doet dat niet graag alleen.Pa is alweer naar een vergadering van t'school. Je reisverslag weer met veel genot gelezen, maar please geen dodenweg hé anders zit ik weer met de daver! En ook voorzichtig met het eten liever een franske meer uitgeven,anders zou het je heel wat meer kunnen kosten als je ziek wordt8 Alle moe hou op met zagen!!! Goed bedoeld!! Heel veel liefs voor jullie allebei maar toch nog een extra dikke knuffel voor jou! xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nele, Gino en Thorben

Hoi Joske

Ik heb net je reisverslagje gelezen en dat meer lijkt me ook wel de moeite. Ik meen er mij nog iets van te herinneren uit 'Peking-express'. Ik vermoed dat er daar een proef moest gebeuren en die mensjes op die drijvende eilandjes speelden daar alleszins een rol in.
Jammer dat er zo weinig foto 's zijn, maar ja, die zie ik later wel hé!
Wees voorzichtig op die dodenroute zou ik zeggen. Klinkt spannend, maar neem geen te grote risico 's hé.
Veel plezier in de hoogste stad van de wereld en houd je geld en paspoort goed verborgen dat er niemand mee op de loop gaat.

Ik zal nu afsluiten voor ik betrapt word!

Groetjes en knuf van Neltje xxx

Truike

Ha zussie

Daar ben je weer zè, paniek alom heb ik gehoord hihi, moet toegeven vond het ook al beetje raar maar soit niets gebeurd da is het voornaamste nie.
En raar maar waar ben ook eens buiten geweest dit weekend dus ook eens iets te vertellen hhh.
Zaterdagavond is het zoontje van m'n schoolkameraad komen slapen en zijn we alledrie rond 18 uur nog eens naar de zee getrokken, kwestie van ze wa moe te maken hé hihi, was fijn, bijna geen volk, die twee aan het ravotten met hun voeten in zee en dan nog ijsje gaan lekken.
En ja ook zondag tot aan het strand geweest, ongelofelijk hé!!!! Mijne netlogmaat was op bezoek met z'n autistisch zoontje en zijnen hond en met dat mooi weertje terug op 't strand beland hé. Je had je nichtje moeten zien met de hond, vertederend zicht, zal er toch nog eens enen moeten aanschaffen geloof ik.....
Soit ze heeft nu in elk geval al foto's genoeg hihi.
Zijn toch mooie dingen die je meemaakt en ziet hé daar, en ja dat tegenslagje moet je inderdaad ook eens meegemaakt hebben, ieder reisverhaal moet z'n prutmomentje hebben hé hahahaha.
Zusie geef je ogen daar nog goed de kost en geniet ervan met volle teugen.

Dikke knuf en kus van ons tweetjes
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

kaat van Koen

Hey,heb al stiekem op de bureau dit verslagje van je gelezen.Sandra,een toffe collega van mij is heel erg geinteresseerd in je verhalen,want zij is daar ook geweest met haar man en de rugzak...Zo zie je maar het zijn heus niet allemaal droogstoppels op de bureau.Dikke broere is weeral niet thuis,hij is naar de kookles,omringt door een ploeg kwetterende dames.Zondag ,bij de fietstocht voor de vrienden van de Filipijntjes,is je broere letterlijk,als in de filmkes overkop gegaan met zijn fiets.In die bosjes in Knokke.HIj lag onder zijne fiets en kon er niet meer vanonder. Eventjes bleef hij wat liggen. Lukas vroeg al of zijn papa dood was. Maar nee, hij bewoog."Wat zouden we doen,als papa dood is "vroeg hij. "n'n nieuwen zoeken hé",zei ik. Hij leek gerustgesteld...Het ging een mooie dood geweest zijn,omringt door wat familieleden (tante Marleen,tante Christine en Nonkel Jan,Kaat en Geert en Lukas en ikke) en een geestelijke om hem de sacramenten te geven. (Ignace)Midden in het bos,een betere begraafplaats bestaat er toch niet...Soit,het zal voor een volgende keer zijn.Ben er zeker van dat tante Christine in haar broek gedaan heeft van t lachten.Ze kwam niet meer bij.Vandaag is hij naar de dokter geweest om bloed te laten trekken. t ventje staat helemaal onder de bubbels.Ze willen maar niet weg gaan.Hij gelijkt echt op een overjaarse peuter met waterpokken.ik was vanavond lekker aan het eten (courgettetaartje met geitekaas)toen Pieter een dood kieken voor mijn neus hield.Een van ons oudere kiekens,zonder sokken. Ocharme,al helemaal stijf.Zo zie je,ook wij zijn in de ban van de "dood".Wees toch maar voorzichtig hé,heb je daar ook een geestelijke in de buurt ?Ik ga nu maar stoppen,want ik moet een verhaaltje voor ons jongste gaan lezen.tot schrijfs,
opgepoefte Kaat

pe

'k ben juist 20 min.bezig geweest met fantastish mooi bericht te verzenden, maar na verzenden bleek 't al weg te zijn... is waarschijnlijk ergens in de brousse bij een of andere hutu of tutsi toegekomen....
Daarom nu in flashstijl :
- zondag ook dodentocht(rit) gedaan tijdrit met Wacky's in oostkerke, dit na overigens geslaagt festival in Harelbeke ( buiten ramadanfeestje van pitakotgastjes midden in nacht terwijl iedereen probeerde te maffen...
- cl. brugge weer maar 1-1 (char.)
-zondag w.k wielrennen (tommeke(nie dien van Nele é) doe nie mee, laat wel weten wie wint
Moet nu stoppen want 't is 30° buiten en Nadia roept dat temp.van water in ons subtropisch zwembad lekker is, onze butler komt trouwens juist met een paradisootje aan...
groetn, Ayko, Nadia en Pe
p.s. dodenroute klinkt leuk, alles vertellen als je levend terug bent hé