josopavontuur.reismee.nl

Lesotho

Om 7u gaat de wekker, en vandaag is er echt geen ontkomen aan. We doen een georganiseerde uitstap naar Lesotho en vertrekken stipt om 8u! Toch verschijn ik weer als laatste aan de ontbijttafel, maar slaag er tevens ook in om zeer tijdig klaar te staan! Je moet het maar doen he ;-)
Samen met nog een 12 tal andere backpackers verdelen we ons over twee voertuigen. 1 busje en een 4x4. Wij palmen die laatste in, aangezien we weten dat de wegen niet bepaalde gemakkelijk zullen zijn! Achter het stuur, de bevallige rasta verschijning Josh. Een jonge blanke Zuid-Afrikaan met een lage stem die ons gedurende de rit heel wat verteld over Lesotho en Zuid-Afrika. De helft gaat echter aan mij voorbij, want het is vroeg en ik ben nog moe. Ik probeer te tukken, maar erg vlot gaat dat niet in zo`n wiebelde auto. Daardoor hang ik dus tussen slapen en waken, wat niet bevordelijk is voor mijn gemoed (de mensen die mij kennen zullen dat bevestigen, mijn reisgenoten ondertussen ook...) Na een anderhalf uur bereiken we de grens van Lesotho waar we ons paspoort laten afstempelen (weer een stempeltje bij!). Je kodak hier bovenhalen is een slecht idee, want dat wordt deze met rake klappen vernietigd..slik...goed opbergen dus! We wachten eventjes op het busje die nog een eind achterop zit, maar Josh beslist dan om toch al af te dalen. De wegen zijn een ramp! Geen asfalt, veel stenen en brokken, steil naar boven en beneden,... kortom, we zijn blij dat we in de 4x4 zitten ;-)
Ondertussen verteld Josh over Lesotho, Lesoetho uitgesproken. Dit koninkrijkje is onafhankelijk sinds 1966 en heeft meer dan twee miljoen inwoners!! Best veel als je ziet welk klein landje dit is. Het land ligt ingesloten door een bergketen, een mooie natuurlijk grens! De mensen die hier leven zijn nog een stuk authentieker dan in Zuid-Afrika zelf. Hier zelfs geen gsm ontvangst...! En geloof me, van tegenwoordig is dat echt wel zeldzaam! Ik moet toegeven, hij heeft nog een pak meer verteld, maar ja...mijn slaapmodus he...;-) Eventjes later arriveren we in het dorpje waar we de dag zullen doorbrengen. Heel wat nieuwsgierige Afrikaanse kindjes verwelkomen ons. Maar net wanneer we van plan zijn een potje de voetballen worden ze terug in de klas geroepen. Wanneer het andere busje (waar Jan, Wim en al de andere wereldburgers) arriveert krijgen we een speech van mama BopE. Een gezellige enthousiaste vlotte luide goed gezette Afrikaanse dame. Ze runt de school en dat doet ze met zeer veel overgave en toewijding! Op diezelfde manier verteld ze ons over het ontstaan, de geschiedenis, de sponsoring,... Onze lodge is de enige die hier op bezoek komt, en met de centen die wij betalen voor onze uitstap, wordt een deel aan de gemeenschap geschonken! Als dat geen goed werk is! Het is ondertussen echter broeiend heet, ik heb geen zonnebril meer (wat ik ontzettend vervelend vind, want daar worden mijn ogen nog moe`er van) en het wordt moeilijk om mij te blijven concentreren op al hetgeen deze dame te vertellen heeft.
Als ze eindelijk een beetje uitgepraat is gaan we op bezoek bij de klasjes. De kinderen ontvangen ons met evenveel enthousiasme, willen graag dat we naast hen zitten, onze naam opschrijven en poseren als echte modellen voor de foto!!! Zoals Josh zei: `zij zijn even hard in jullie geintresseerd als jullie in hen`. De ene fotoflits na de andere vult de ruimte en de kindjes genieten van de aandacht! Daarna gaan we op bezoek bij de kleuterklas. Deze kinderen zitten buiten in het schaduw in een rij, elk op een rood stoeltje, met hun eerste leerboekje in de handen! Best wel grappig! Ze zingen zelfs een liedje voor ons! Mama bopE verteld over 1 van de kids, dat hij vorige week bij haar in de bureau kwam en dat hij een condoom uit de mand haalde. Hij bekeek het ding en zei toen heel gevat: `mama bopE, ik ga een andere maat moeten hebben, want dit is veel te groot voor mij!!!` Veel te grappig! De kids worden hier dus in elk geval tijdig op de hoogte gesteld van die dingen en ik vermoed wel dat dit in het teken is van de aidsbesmettingen die het land teisteren. Mama BopE vertelde ons namelijk dat 4 op 5 nog steeds besmet zijn met HIV... Slik... De gemeenschap is christelijk, maar condooms zijn hier zeker geen taboe, integendeel! En zo hoort het, meneer de paus!!!!!!! Na de ontmoeting met de klasjes worden we uitgenodigd in haar `bureau` waar ondertussen al heel wat koopwaar ligt uitgestald... Mja, ge kent mij he, ik heb uiteraard iets gekocht, eigenlijk gewoon om deze mensen een beetje te sponsoren.

Ondertussen is het tijd om een plaastje te zoeken waar we kunnen lunchen. Blijkbaar wacht ons eerst nog een wandeling. Mijn buik rommelt en ik heb echt honger, het moete dus niet te lang meer duren voor mij!! In combinatie met mijn vermoeidheid en het gebrek aan een zonnebril is deze lange wandeling echt niet goed voor mijn gemoed! Ik begin te klagen en te zagen! En bij de eerste rustplaats haal ik koppig mijn lunch boven en begin al te eten! We wandelen echter nog een stuk verder en ik blijf maar herhalen dat ik honger heb en dat we toch hopelijk niet te ver meer gaan??? Gelukkig komen we vijf minuten op een plaats aan waar de lunch kan beginnen. `Als je wil kun je nog een klimmetje mee doen` hoor ik Kristien zeggen. `Een klimmetje?? Eten, da ga ik doen!` Ik lijk wel freddy de kerpel :-s! Het merendeel van de groep gaat nog verder, we blijven maar met een 7 tal man achter en ergens zeg een stemmetje in mij `boeee plooier, je bent nu niet aan de top geweest, flauw ze...` Maar ik negeer het en stort mij op mn lunch. Ondertussen komen een drietal kindjes tevoorschijn die ons blijkbaar gevolgd zijn....en dan nog wel op hun blote voeten!!! Ze kijken ons nieuwsgierig aan, maar blijven op een afstandje. Maar eenmaal ze door 2 van de meisjes een ei en wat snoepjes krijgen, valt alle schroom weg en komen ze tussen ons huppelen. Ze spelen met zonnebrillen (vinden ze overigens fantastisch!!) en onderzoeken alle bandjes, kettingen sleutelhangers die je bij hebt. Deze proberen ze dan ook stiekem af te snoepen, maar ze blijven braaf en dringen niet aan als je nee zegt. Ondertussen heeft iedereen gegeten en begint Josh nog wat meer te vertellen over Lesotho. Hij verteld over de `zandmannetjes` van slechts een meter hoog, die hier gewoond hebben, hun rotstekeningen en nog zoveel meer. Maar ik ben nog steeds moe en heb last van de warmte, waardoor mijn (amper bestaande) concentratievermogen al snel verslapt. Ik verzet mij voortdurend van de ene steen naar de andere want in vind mijn draai niet. In de zon is het te warm, in de schaduw te koud...Pffff...fast forward...Beginnen met een lange autorit is een dooddoener voor mij, dan raak ik niet of moeilijk uit mijn vermoeidheid. Waren we nu meteen een stevige natuurwandeling gaan maken, dan was het beter geweest, maar dit is te passief en theoretisch voor mij. Al moet ik wel toegeven dat een beetje cultuur zeker bij elke reis hoort, maar het is niet 100 procent mijn ding. Na de uitleg gaan we weer op wandeling en de kindjes volgen ons met veel enthousiasme! De weggetjes die voor ons, met sandalen, al niet eenvoudig zijn, doen zij op blote voeten...Af en toe raken ze niet echt op rotsen, maar ik vermoed dat ze dit vooral doen om een beetje hulp te krijgen en waarom niet natuurlijk?? Al bij al kunnen ze zich zeker redden op hun eentje.
Onze volgende stop is bij de plaatselijke bierbrouwerij :-D Een zestal grappige lieve ouderen ontvangen ons vol warmte. We krijgen een grote pot met dikke beige brei voorgeschoteld. Deze doet de ronde en we mogen er met zn allen eens van proeven... Onzekere blikken worden onderling uitgewisseld en zure gezichten verschijnen na een slokje van dit goedje. Ik neem een mini mini mini proefje en dat is al voldoende voor een zeer rijke en betekenisvolle mimiek!! Een zeer zuur drankje met behoorlijk wat gistsmaak. Tijdens de tweede ronde, past bijna iedereen. Dit is toch niet echt ons ding. We sluiten hier af met een bedankingsliedje die enthousiast wordt ingezet door 1 van de vrouwen en geven hen vervolgens allemaal een bedankingshanddruk!! Zalige mensen wel!!
Eenmaal terug beneden lopen er heel wat kinderen die ons nieuwsgierig komen bekijken. Er is een groot plein en uiteraard blijft een voetbalmatchke niet lang uit!! Een heel nest Afrikaanse kinderen tegen een 12 tal buitenlanders. Let the game begin!!! Ik zet me veilig aan de kant, aangezien ik bij voetbal vooral de schenen van de mensen raak ipv de bal...Daarbij vind ik het erg warm om te voetballen en bevind ik me nog steeds een beetje in slaapmodus :-)
De jongens gaan er echter goed tegenaan, alsook de amerikaanse meisjes die dit duidelijk nog gedaan hebben! Ondertussen worden wij van top tot teen ontleed door een groep andere kinderen. Ze oefenen hun engelse les (what`s your name? my name is..), prutsen aan armbandjes en sleutelhangers, staren ons nieuwsgierig aan en slaken een bibberend kreetje wanneer ik hen mijn piercing laat zien!! :-D Ik had eigenlijk gedacht dat piercings hier in Afrika niet abnormaal waren, maar de meeste kinderen reageren met een opgetrokken neus wanneer ik mijn lip overplooi. Wanneer ik de heel verstrooid koekjes bovenhaal hebben ze dit uiteraard ook meteen in de gaten!! Er werd ons echer gezegd dat we beter geen koekjes uitdelen, de ene helft heeft er dan en de andere helft niet..nie echt eerlijk... Ook blijven sommige proberen om iets af te schooien, maar het blijft gezellig!! De match eindigt met een gelijkstand! De beslissende goal kan niet gemaakt worden omdat we nu toch wel moeten aanzetten. Om vier uur sluiten de grenzen namelijk en dan mogen we hier een slaapplaats gaan zoeken...
Nog een laatste stop om even te proeven van het plaatselijk eten, maisbrij met spinazie. En een kort bezoekje aan de kerkdienst, die mij net iets te luid was!! Die Afrikanen hebben klokken van stemmen en de akoestiek was best goed, dus hun gezangen trilden in mijn gevoelige oortjes!!!
Daarna zat het erop en keerden we terug naar onze lodge.

Na een prachtige zonsondergang (fotos!!) en een verse douche gingen we weer op zoek naar een decadente eetplaats ;-) En die vonden we! Wederom behoorlijk chiq, maar met goeie prijzen!! Ons buikje rondgegeten en daarna onze laatste nacht in het backpackers Amfitheatre.
De meesten onder ons waren heel enthousiast over deze dag. En achteraf gezien was hij inderdaad best goed, maar het feit dat ik maar niet uit mijn slaapmodus raakte, in combinatie met een `cultuuruitstap`, wat niet echt volledig mijn ding is, zorgde ervoor dat ik toch blij was dat deze dag voorbij was. Hoe dan ook, een beetje cultuur moet er altijd tussen, anders kunnen je een land niet echt proeven! Daar ben ik mij ten volle bewust!
Morgen wacht ons nog een dagje cultuur want dan gaan we op bezoek in een zuludorp, daar blijven we ook meteen overnachten...Iedereen is er wild over, maar wim en ik staan niet echt te springen, soit we zien wel wat het geeft!!

Tot de volgende allemaal!!

Liefs

Cultuurbarbaar Joke ;-)

@Helene:wat een eer dat mijn hb ook weer volgt! ;-) Kaartje graag gedaan, ge verdient da!!!
@mama Inge: Ik heb al nachten zitten wenen omdat ik je zo hard mis...;-) hopelijk vind je troost bij Kevin, (ma nie teveel he) ik red me met mijn mooie armbandje!!
@Chris: Ondertussen ook al 1 van de trouwe lezers he!! Geniet van je schotland reis!
@Frezia: Freyatjeeeeeuh, tijdens het drukke fulltime opvoeder en lover leven toch nog tijd voor mijn verhalen! Mega de maxopax!!
@Trui: Leuk dat je nog tijd hebt voor mijn verhalen naast je nu waarschijnlijk drukke liefdesleven ;-D Hopelijk zit alles snor!!!
@Frank en Hilde: leuk te zien dat jullie ook weer volgen!!

Joke

Hey copain!

Je slaapmodus... hihi kan mij daar idd wel iets bij voorstellen. Probeer 's nachts maar goed te slapen want vrees anders dat die steeds meer zal aanstaan naarmate de reis gaat vorderen.
Foto's! Yes, ik ben fan hé!

Klees da je het goed stelt en dat de groep ok is!
Ik volg met plezier al je avonturen !!!!
Veel plezier en pas goed op jezelf.

Joke

mamaInge

Ma Jokeeeeee slaapkop oe ist meugelijk. Dedoeme toch ge moet opletten hee tijdens de cultuurlessen!!! Straks zijt ge gebuisd voor de afrikaanse cultuur. Ma geen nood ik wil dan gerust met u nog eens teruggaan zunne;-) We proberen uiteraard zo goed mogelijk voor poeptjen Kevin te zorgen en hij is zo flink!! Ook al kunnen we jou nie vervangen he!!
doe dat daar goed in het zuludorp en tot de volgende!!!
xxx maInge alias Daalewijn

Veerle Tack

Ik ben je verhalen met veel plezier aan het lezen. Heb altijd het gevoel da ik er zelf bij ben.
De foto's zou ik ook wel eens willen zien!!!!
Amuseer je nog en vele groetjes!!!!!!!!
Veerle

mie

Hey zustje,
Al weer heel wat toffe dingen meegemaakt hé zeg!Chique wè! Verschiet er wel een beetje van datgene wat ik zo gemist heb, contact met de plaatselijke bevolking en cultuur, nu juist jouw ding niet is? Wat de beestjes betreft, wacht maar af tot in het Kruegerpark, beestjes bij de vleet!! Allé, amuseer je nog hé en bezorg me nog maar veel goed gevulde middagpauzes op het werk. 't Is toch geen weer om een hond door te sturen. Ciao xx

Neltje

Yo Joske,
Mijn namiddagpauze is ook weer gevuld. Ik wissel telkens af hé, het ene verhaal hier om de pauzes te vullen en het andere thuis voor het slapengaan.
Mijn slaapmodus staat ook op vandaag! Slechte nacht gehad met je nichtje. Ze hoest als een verkouden hond en ze heeft er veel last van. Dat bezorgt een mens echt slapeloze nachten. Da's nog erger denk ik dan die afrikaanse vrouwen ;-)
Toedeloe xxx

pa

Joke,
Eén ding versta ik echt niet ....... dat je last hebt van slaap .....en dan nog wel in de voormiddag. Kan dat een scheefgegroeide gewoonte geworden zijn? Hahaha !!! Als ik al de rest lees, dan hoor ik wel dat de sfeer er echt goed in zit. Hou het zo en geniet nog veel van al dat mooie daar.
Tot later, pa

Je moeke

Dag schone slaapster! Heb je je soms geprikt aan een spinnewiel? Het probleem is wel dat de prins die jou moet wakker kussen onbereikbaar is! Alle gekheid op een stokje, wij smullen van jouw verhalen en dt fouten ! Grapje, hoor ditkomt vaneen gepensioneerde direkteur en jouw zus Nele! Niets van aantrekken!Deze avond waren we bij Dominiek om de barb. voor te bereiden. Joepie Kim heeft zo juist Venus verslagen, oef echt spannend!4-6 7-6 6-4 Morgen gaan we fietsen met de lietaers, we gaan het eiland walcheren gaan overvallen,en.....ze voorspellen mooi weer!Word wakker en geniet volop! duizend knuffels moe xxxxxxxxxxxxxxx

koen (lijfelijk aanwezig) en Kaat

Ik weet niet wat er nu het aangenaamst om te horen is.ofwel die luidruchtige afrikaanse vrouwen, ofwel onze Lukas die nu zijn eerste blokfluitmelodie aan het oefenen is.
Soit, ik probeer me op je leuke verhalen te concentreren en ik geniet ervan
Geen zin om zo'n klein schattig negertje mee te brengen ?(ik heb hier wel geen negertje met uitpuilend buikje, maar wel jou broertje...)
Ik moet nu weeral stoppen want ik moet mossels met frietjes klaarmaken voor de heren .
amuseer je nog vele lange afstandszoenen van ons allen.( Onze Wim, is nog aan het surfen in Spanje)surfen
breng je zo'n klein schattig zwartje mee ?

Truike

Hey Joske

Jaja ik begrijp de steek onder water ;-) maar ben er eindelijk geraakt je verhalen te lezen :-)
Blij te horen dat het weer allemaal één groot avontuur is maar weer stukje jaloers ook natuurlijk ;-)
Verder is hier ook alles goed, de paar daagjes kempen waren leuk, nog eens kamperen, was lang geleden en hadden geluk met het goede weer dus ervan genoten.
Ik doe nu men best je verhalen verder op de voet te volgen hoor ;-)

dikke kus en tot devolgende xxx

Wost

Ah mo moatje toch, slaapmodus bij zoveel sensatie. Ik wist niet dat jij je reizen puur op natuur basseerde. 't Lijkt me nogthans fantastisch tussen die plaatselijke bevolking! Hopelijk is het zuludorp niet te ver rijden, zodat de passiviteit achterwege blijft ;-)

Gisteren was het de trouw van Gilles' ma. 'k Heb heerlijk gegeten, maar het was toch allemaal wat a l'improviste. Met mijn kleed mogen stoelen afkuisen, tent zetten, verlichting ophangen, ... Nu ja soit, al bij al viel het wel nog mee (naast het zitten tussen onbekende mensen waar je vriendelijk tegen MOET zijn, you know what I mean). ;-)

Ik kijk uit naar je volgend avontuur! xxx

barbe vileyn

Hey afro jos.
Ben net terug van mijn afrikaanse trance dak in zat owv je verhalen die ik net las. Ben even internet loos geweest. Verwonderlijk, verlichtend, magical, ... soms geen woorden voor wat ik lees, maar hoeft ook niet altijd- ik denk de beelden die op je netvlies geprojecteerd werden, roepen soms een verwonderlijk ,basis, magisch gevoel op. Wish I were there, jos :D
Waauw bavianen bambi's alsof ge een personage bent middenin Bambi / Lion King,...ect . Nicccccceeee Jos da ge da meemaakt. Euch jos da armbandje van je favo voetbal groep das toch AA Gent é ;D
Leuk da je je een gezondheidscentrum (ziekenhuisje) zag.
Meid ik kan niet wachten om je terug te zien. Nog veel afrikaans zicht, gevoel en super momenten op je pad toegewenst, meid.
Gentse groetjes barbe XXX